ných konstrukcí. Přes svůj intelektualismus nepostrádá Raffelova próza surrealistických živlů, ale nejblíže stojí lyrickému poetismu pro svůj kult života vířivého a jiskřivého, výbušného a závratného. Rozsáhlé románové skladby Jar. Durycha a K. Čapka i drobné povídkové práce Josefa Čapka ukázaly, že expresionistická metoda slovesná může výpravné próze přinésti plodné podněty, vládne-li jí duch básnický. Ze zcela jiných předpokladů vytvořil své rozlehlé a významné §lovesné dílo Vladislav Vančura, jehož východiskem byl rovněž expresionismus, a to jak po svých stránkách výrazových, tak i se svou náplní názorovou a citovou. Proti myšlenkovému proniknutí· života, proti citově mravnímu poměru k skutečnosti, i proti motivické vynalézavosti a epické fabulistice zdůrazňoval vždycky takřka absolutní význam slova a dikce, kterým věnoval krajní pozornost. Ve svém jazykovém úsilí jest expresionistou zvláštního druhu, který přesunul celou váhu na stránku výrazovou, někdy zanedbávaje s okázalým opovržením všecka hlediska obsahová a motivická. Tím jest jeho dílo přímo vzorem jednostrannosti, byť geniální. Až na romány ze začátku výpravné dráhy jsou jeho knihy až lhostejně nečasové na rozdíl od účastné časovosti Karla Čapka i od náruživé protičasovosti Jar. Durycha; jenom očitá záliba v šklebu a grotesce, neutajený obdiv pro siláctví a barbarství, vyzývavý kult ošklivosti a hrůzy legitimují Vladislava Vančuru jako syna poválečné a revoluční doby. Vladislav Vančura (* 23. června 1891 v Háji u Opavy, popraven Němci 1. června 1942), povoláním lékař, upozornil na sebe význačněji, když autor »Továrny na Absolutno« a »Krakatitu« měl již za sebou první velké úspěchy románové. Vančurovy povídkové prvotiny, Amazonský pTOud (1923) a Dlouhý, Široký a By,<;trozraký (1924), inspirace tu sociálně účastné, onde groteskně parodující, nevzbudily valné pozornosti. První jeho román Pekař Jan Marhoul (1924) byl přijat nadšeně jak pro svou apoteosu proletá řova úporného zápasu o chléb, tak pro rusky zjihlou něhu k blahoslavenému bloudovi. Tento typ, vystupňovaný v zuřivé grotesce na čirého blázna s rysy tragickými, vrací se v protiválečném románovém pamfletu Pole orná a válečná (1925), nastavujícím šílenství a hrůzám války zrcadlo šklebně pokřivující. Také monografie o rusínském slaboduchém venkovanu, přesazeném do Prahy, Poslední soud 659