spolupráce s bratrem Karlem; mimo hry »Ze života hmyzu« a »Adam Stvořitel«, k nimž sám přidal utopickou revui Země mnoha jmen (1924), jsou to hlav~rvní dva svazky povídek a črt ze společné dílny, »Zářící hlubiny« a »Krakonošova zahrada«; v nich staršímu z dvojice bývá přisuzován podíl citově lyrický a snad i složka zření výtvarnického. Samostatně vydal knihy próz Lelio (1917), Pro delfína (1923) a zvláště významné Stín kapradiny (1930) a Kulhavý poutník (1936); v onom pytláckém romanetě, zahaleném zdravými silicemi lesa, projevil vysoký stupeň bezprostřední fabulace, v této filosofické zpovědi těžké meditativní hlavy a teplého účinného srdce upoutal mužnou upřímností sugestivního přednesu. Pevnější dějové obrysy a tužší povahová charakteristika jsou vzácností v expresionistických prózách Josefa Čapka, obrácených do temnot vědomí i podvědomí; těžkomyslná účast s nesmyslným chaosem kosmu a společnosti a vřelý soucit s drobnými lidskými osudy vykupují básníka z bolestně hořkého nihilismu. Vedle Jak. Demla a Rich. Weinera jest Jos. Čapek nejvýznačnějším předchůdcem surrealistického hnutí. Novinářská jeho feuilletonistika shrnuta je ve svazečcích Umělý člověk (1924) a Ledacos (1928). Malířskou a grafickou činnost Čapkovu provázelo také umělecké zpravodajství, uložené v několika knihách, jako Nejskromnější umění (1920) a Umění přírodních národů (1938). Dílo Josefa Čapka tragicky uzavírají Básně z koncentračního tábora (1945), psané na okraji života a vedle úzkosti a děsu z hromadného vraždění vyzpívávající s bolestnou prostotou lásku k ženě, dítěti, bratru, k člověku vůbec a k přírodě. Staršímu období vypravovatelského umění Karla Čapka stojí nejblíže Vladimír Raffel (* 1898), povoláním lékař. Čtyři léta překotného tvoření, po nichž, podoben V. Mixovi, jako by rázem zmlkl, vyplněna jsou experimenty stejně myšlenkov}·mi jako formálními. Tyto vedly Raffela, autora sbírek Elektrické povídky (1927), Tělové· povídky (1928), Pathetické povídky (1928), Taneční povídky (1928) a Prapovídky (1930), k hledání nejúspornějšího novelistického útvaru; ve spojení nejúčelnější úsečnosti a působivého důrazu odosobnil své postavy do krajnosti a stlačil je na pouhopouhé funkce. Na rozdíl od K. Čapka však Vl. Raffel utopie neposuzuje a neodsuzuje s pragmatického hlediska sociálního humanismu, nýbrž spokojuje se ironickým smutkem nad marností těchto důmyslných a pla 65i