nosti. Ze svých zkušeností dramaturga Městského divadla vyzpovídal se v duchaplných črtách Jak vzniká divadelní hra (1925, zařazeno do knihy »J ak se co dělá«). Šíři Čapkových slovesných zájmů prokázaly hned v mladosti lyrická antologie Francouzská poesie nové doby (1920, nové vyd. s významným úvodem Nezvalovým 1936), obsahující ukázky z 59 básníků od Baudelaira až do časů poválečných, a pokus o výklad filosofické soustavy, Čapkovi ideově i povahově blízké, Pragmatismus čili Filosofie praktického života (1918), i rozmarné příspěvky ke Kritice slov (1920) ve formě lehounké besídky, kde autor vtipně tepe fráze bezmyšlenkovitě zevšednělé; později (původně úvodem k Poláčkovu »Žurnalistickému slovníku«) přibyla obdobná studie V zajetí slov (19 ;3), statečné to tažení jadrného stylisty proti jazykovému klišé. Ze svého drobného kritického referentství v novinách nepojal K. Čapek právem nic do svých knih. Zato sebral v knize Marsyas čili na okraj literatury (1931) řadu důležitých statí o slovesnosti lidové, primitivní a periferní, pokud žije mezi námi; tyto příspěvky o příslovích, kramářských písních, pohádkách, »románě pro služky«, detektivkách atd. jsou živou obdobou statí Josefa Čapka o lidovém výtvarnictví. V Hovorech s T. G. Masarykem (1928-1935, 3 sv.), doplněných osobitým essayem Mlčení s T. G. Masarykem (1935), zachytil Čapek netoliko názory a příležitostné postřehy, ale i způsob mluvy, zvyky a postoje velkého pragmatického myslitele spodních náboženských tónů, k němuž se jeho mužnost oddaně přimkla od anglických a amerických pragmatistů, určujících jeho jinošství. Jako zvláště význačný člen literárního pokolení, které uzrálo na sklonku světové války, dal se Karel Čapek nejen intelektuálně poučiti, ale i citově a mravně vznítiti převraty politickými, sociální revolucí, rozmachem techniky a organisace. Protože i se svou generací vášnivě přilnul k otázkám občanské skutečnosti a řeší je většinou relativisticky, bývá označován jako duch civilní a pragmatický. V jeho dílech ať románových ať dramatických vane nálada revoluční a vzpíná se utopické chtění. Ale Čapek není oslavovatelem, nýbrž skeptickým kritikem těchto tendencí. Ze svého nihilismu a ze své skepse se zachraňuje do humanismu pokorného a dělného. Pak staví drobnou službu životu a člověku nad utopii nadlidskou, účastenství prosté lásky a všedního hrdinství nad závratné koncepce stude 656