neváhají učiniti ústupky nižším formám umění a poloumění jevištního, hlavně f~lmu a revui, a zhusta se spokojují volným a povolným útvarem rychle sledující a kmitající se řady scénických obrazů, nejednou pak ulpívají na pouhém dramatickém žurnalismu, plu.iícím s proudem veřejného mínění a laciné popularity. Capkovy hry jsou utopické, položené s fantastičností cíle dobře vědomou, mimo určitý prostor a určitý čas. Odsudek civilisace, hlavně strojové, prudká polemika protiválečná, napjatý zájem o rozmach a úpadek revoluce, kritika buržoasie i koncepcí socialistických, ale i skepse, vystupňovaná až k nihilismu, označují hry Čapkovy jako produkty své doby, blízké slohu expresionistickému, jenž náležel k jejich slovesným východiskům. Z Čapkových her jest podle vzniku nejstarší veršovaná veselohra v uvolněném slohu staré commedia delľarte Lásky hra osudná (z r. 1910, spol. s bratrem Josefem, vyd. 1922), spadající v jedno s novoklasickými začátky Čapkovy prózy. Komedie útočného, eroticky dobyvatelského jinošství, vlastním úspěchem oslněného, ale nakonec v sobě samém desorientovaného, Loupežník (1920), byla pozdravena jako vitalistické vyznání mládeže před válkou s notnou přísadou živočišného primitivismu. Kolektivní drama R. U. R.) Rossum)s Universal Robots (1920), v děsivém vidění umělých lidí kritisuje v rámci utopie titanismus strojové civilisace, ale hlásá zároveň věcnost altruismu a lásky, zaručující věčnost života. Trojaktová revue s prologem a epilogem Ze života hmyzu (1920, s bratrem Josefem) pronáší v průzračném jinotaji výjevů ze živoření motýlů, brouků, mravenců a jepic nejen soud nad měšťáckou civilisací, ale přímo nihilistický verdikt nad lidským dychtěním po sebeklamavých rozkoších pohlavní lásky, soukromého majetku, občanské i válečné statečnosti. V shawovské komedii Věc Makropulos (1922) prožívá fantastická a dobrodružná hrdinka methusalémovský problém titanské touhy po tělesné nesmrtelnosti tragikomicky; s ní zároveň okolí, zažehlé erotickou její mocí, v hrůze si uvědomuje marnost a nicotu života bez hranic, jak jest dobře, »že jest smrt ve světě«. Nová utopie Adam Stvořitel (1927 s bratrem Josefem) opakuje opět drama civilisační. Odmlčev se jako dramatik na deset let, vrací se Karel Čapek na jeviště scénickou publicistikou stroze pacifistické a protidiktátorské utopie Bílá nemoc (1937) a pastosně časové tragedie mateřství Matka (1938) s hlasnou výzvou k vlastenecké bran 655