tře skutečnost, reaguje na aktuality, všímá si účastně hlavně věcí nepatrných, ochotně se ujímá utlačených, pronásleduje frázi a pokrytectví a žerty hravými i dravými pokračuje v tradici feuilletonu Nerudova, s nímž se sdílí o evropské svědomí, srdečné češství, rozmarnou shovívavost a někdy i o politické stranictví. Vedle mistrovského výboru causerií, t. zv. kursivních sloupků a entrefiletů O nejbližších věcech (1925), kterými Capkovo feuilletonistické umění vrcholí, přešly do knih: politický paskvil Skandální aféra Josefa Holouška (1927), soubor statí politických, promíšených články obrannými a vyznavačskými O věcech obecných čili zoon politikon (1932) a pak výtěžek zkušeností s novinami, filmem a divadlem Jak se co dělá (1938). Posmrtně byly vydány Čapkovy »sloupky« podle námětů do knih Kalendář (Jak je rok dlouhý) (1940, připravil ještě Čapek sám) a O lidech (1940, uspořádal Miroslav Halík). Samostatný cyklus causerií, hovějící velkoměšťákovu zalíbení v domácí floře a fauně i jeho potřebě přizpůsobiti ochočenou přírodu idylickým sklonům poválečným, skládají knihy Zahradníkův rok (1929), Minda čili o chovu psů (1930) a Dášenka čili život štěněte (1932). Mládeži jest určena rozmilá a srdečná prostota Devatera pohádek (1932). Jako u Nerudy tvoří také u Karla Čapka cestopisy vrchol jeho feuilletonistického umění. Jsou shrnuty do svazků: 'Italské listy (1923), Anglické listy (1924), Výlet do Spaněl (1930) ,Obrázky z Holandska (1932) a Cesta na sever (1936). Tvář krajiny spíše pěstěné než divoké, památky výtvarného umění, pouliční mravy a zábavy lidu, drobné idyly všedního života poutají nejvíce pozorného a rozmarného poutníka, nikdy nedosyceného pestrou mnohotvárností světa a varujícího se závěrů zevšeobecňujících. Novým pohledem, při němž zpravidla zajiskří vtip myšlenkový neb slovní, dovede ze známých věcí vylákati nové stránky a o své postřehy sdílí se pak s čtenářem ve zdůvěrňujícím hovoru. Stejně pronikavě jakoús['ěšně zasáhl K. Čapek i do poválečného dramatu, provázen občas spoluprací svého bratra Josefa. Ve všech svých hrách dovedl obrazovou vynalézavost spojiti s duchaplností myšlenek i s vtipností sršícího hovoru; zpravidla se zabývá časovými otázkami aktuálně palčivými a nešetří říznými satirickými šlehy, jejichž působivost neselhává; i tam, kde rozumová konstruovanost a schematické kombinace bijí do očí, dovede odškodniti lyrismem až subtilně básnickým. Jeho hry však někdy 654