»Hordubal«, »Povětroň« a »Obyčejný život«: vždy se jeví jeden a týž příběh životní v několikeré perspektivě podle svých pozorovatelů, až se jednotná forma románová láme pluralitou psychologických možností, utajených v duši jednotlivcově. V Hordubalu (1933), kriminálním případě prostoduchého horala z Podkarpatské Ukrajiny, slouží tomu soudní řešení baladického osudu božího prosťáčka. V čtyřnásobně luštěném tajemství neznámého zřítivšího se letce, Povětroň (1934), proměnilo se básníku vše při interpretaci vědecké, etické, metafysické a básnické v dynamický děj, rozkypělý do uchvacující epičnosti. Obyčejný život (19~4), románová biografie všedního železničního úředníka, se obešla takřka bez zevní dějovosti, ale bezpečná sonda dušezkumcova odhalila v nitru rozpomínajícího se běžného občánka celý zástup charakterů. Pravého mistrovství dospěl podobnou metodou postupných výpovědí v nedokončené již skladbě Život a dílo skladatele Foltýna (1939, dokončeném Olgou Scheinpflugovou). Zde ze svědectví devíti lidí, kteří se navzájem neznají a kteří přišli s Foltýnem do styku v různých dobách a byli k němu v nejrůznějších vztazích, roste postava tohoto životního lháře, prokreslená do nejmenších psychologických podrobností. Z podnětů analytického románu francouzského, anglického a amerického vytěžil tu český spisovatel mnohonásobnost dušezpytného ponoru, kterým.nám umožňuje pojmouti co nejsložitěji niterné dění. Vrátil se tak s vyzrálými silami k ústřední psychologické zvídavosti svých mladistvých prací a nezapřel ani účast inspirace naukové. Ale přitom se osvědčil epikem mohutné síly, který dovede rozšlehnouti svítivé barvy exotických dálek i prozářiti domácí skutečnost sugestivním temnosvitem. Látkově dobyl literatuře s Olbrachtovým »Nikolou Šuhajem« v »Hordubalu« neznámého dotud světa karpatoruského, položiv na rozdíl od Olbrachtovy spontánní pudovosti důraz na etické složky primitivní povahy lidové. Skromnější úkol si vytkla soustředěná povídka z hornického prostředí První parta (1937), oslavující se svěžím proniknutím látky na jadrné postavě polochlapecké mužskou solidaritu a mužskou statečnost. V některých románech, zvláště v »Továrně na Absolutno« a ve »Válce s mloky«, jest patrný vznik prací pro noviny a celá inspirace žurnalistická, pro Čapka stejně příznačná jako zasvěcení naukové. Jako novinář pozoruje bys 42 - Arne Novák: Stručné dějiny literatury české. ~53