vívavé erotiky k střízlivému pohledu do milostných her a manželských pout, až jeho tvůrčí mužnost překonává erotismus ve prospěch vztahů sociálních. Tak založen i jeho společenský román o zápasu kapitálu s dělnictvem, Vyšinutí (192 ), spravedlivý ke všem složkám sociálního tělesa a umělecky vyrovnaný ja~ skladebně, tak klidným, věcným přednesem. Od Mixova okruhu měšťanstva průmyslnického a peněžnického liší se buržoasie úřednického založení a učenecké kultury, odkud vyšla a kam se literárně vrací l\larie Pujmanová (* 8. 6. 1893 v Praze, rodem Hennerová, po prvé provd. Zátková). Vypravovatelku v ní po léta doplňovala publicistka, která otiskovala břitké referáty divadelní a literární a v reportážích Pohled do nové země (1932) zachytila své cestovní dojmy ze sovětské Rusi, jsouc naladěna pro komunistický světový řád sympaticky. Ve vzpomínkovém debutu Pod křídly (1919) se jeví smyslově okouzlenou impresionistickou žačkou ze školy R. Svobodové, zpívajíc chválu a krásu rodinného závětří měšťanského. Prudkou vzpourou přísného sociálního cítění proti této pohodě jest svazek drsných Povídek z městského sadu (1920) a románek svéprávného ženství, osvobozujícího se od konvencí měšťanské třídy, Pacientka dm Hegla (19}1). Doširoka se klene pak vyzrálý sociální román popřevratových poměrů, Lidé na křižovatce (1937); měšťanstvo i dělnictvo, Praha i předměstí, podniky průmyslové a obchodní i zábavní místnosti jsou tu s klidnou a plastickou předmětností slohem velmi výrazným posUženy autenticky a typicky. S jemným psychologickým pohledem se zahleděla do světa rodičů a dětí v novele Předtucha (1943). Tvorbu Pujmanové doplňuje i lyrika, svědčící o formální dovednosti, svěžesti vnímání, hloubce citu i síle intelektu: Zpěvník (1939), Verše mateřské (1940), Rafael a Satelit (1943) a Radost i žal (1945). K M. Majerové a M. Pujmanové přiřadily se dvě realistky, M. Nováková a H. Dvořáková. Milena Nováková (*1888), rod. Malinská) opustila monografickou metodu erotického dušezkumu (vrátila se k ní v povídkách Muži nemilují andělů, 1939), aby v generačním rámci studovala sřetězení soukromých a veřejných osudů; v maloměstských letopisech Muž a boj (1932) stojí u ní T. G. Masaryk v pozadí, ve válečné kronice životopisného rázu Teď nebo nikdy (1936) v samém středu děje. Helena Dvořáli:ová (* 1897, 645