To ukazuje jiskrná oslava bolševické Rusi v mistrné formě reportážní Obrazy ze soudobého Ruska (1920). Zakuklenou žurnalistikou jest jeho Devět veselých povídek z Rakouska i republiky (1927) i románek komunistické revoluce Anna proletářka (1928). Na prahu 30. let v Olbrachtovi ožívá umělec a hlásí se i v obou svazečcích črt, dojmů a povídek z vězení, Zamřižované zrcadlo (1930) a Dvě psaní a moták (1931), v nichž se oddaně vmýšlí do drobných lidských osudů a prosvěcuje je účastným zájmem. Ten' se pak obrátil do bývalé Podkarpatské Rusi, takřka nedotčené kolébky lidových bájí, pověstí, epiky i dobrodružství, vším tím hovějící dávným Olbrachtovým sklonům rom1'j,ntika přírodního i sociálníhQ. Drobnější svazek reportáží Země beze jména (1932) rozrostl se později v knihu Hory a staletí (1935), která jest zároveň básníkovým komentářem k vrcholnému jeho románovému dílu, romanci Nikola Suhaj loupežník (1933). Janošíkovský loupežník není odbojníkem hromadné základny, nýbrž individualistického vzdoru proti útlaku nového českého panstva na podkarpatoukrajinských horalech, při čemž se lid a příroda účastní jeho bohatýrského odboje, jejž epik z boží milosti dovedl učleniti do strhujících vět spontánně výpravného přednesu. Touto mužnou objektivitou, jsa schopen občas i vlídně shovívavého humoru, prodchl Olbracht také povídky ze života pravověrných Zidů na Podkarpatské Ukrajině Golet v údolí (1937). Pro mládež zpracoval lahodným jazykem Starý Zákon jako Biblické příběhy (1939) a vypravování kronik o době do smrti sv. Václava Ze starých letopisů (1940). , Ač "Ivana Olbrachta vyrušovaly ze soustředěné tvorby epické tu zájmy politické, onde národopisná a kulturní zvědavost o výjimečné poměry, přece se mu podařily dvě skladby, jež stojí v samém popředí české výpravné prózy: do široka rozvržené »Podivné přátelství herce Jesenia« a pévnou linií soustředěná balada o Nikolu Šuhaji; v obou dospěl objektivnosti, v současném románu českém nevídané. Pevnost záměrné disposice dějové se tu stýká s plastickou výrazností charakteristiky; smysl pro živelné složky vášnivě vroucího života nevylučuje pochopení morálních sil, které ustavují společnost; mužná láska k energii jest doplňována snahou zachytiti člověka, hlavně muže, v jeho tíhnutí k družnosti milostné, přátelské neb sociální, kterou se překonává zlé samotářství a nejtemnější žalář neplod 642