sance, v níž jej opojil kult zdraví, požitku a smyslů, ale i láska k formě. V povídkové sbírce Zlatá Venuše (1910) se jeví rozkošnickým erotikem zduchovělé smyslnosti. Muže uzrálého válečnými zkušenostmi a epika jadrného přednesu ukazují bohatýrské povídky ze sibiřských dějů legionářských Železný Vlk (1920, původně »Pět povídek z vojny«); vypravěč, dobře znalý kouzel i hrůz života živočišného a primitivního osvědčil se cyklem Snílci a vrahové (1920) a Předměstské povídky (1926). Sestupem v próze jest humoristický román z měšťáckého pražského prostředí Zázrak v rodině (1929), mísící přízemní figurkářství s drobnou politickou satirou. Zato se Langrovi podařily obě knihy pro chlapce, legionářská skladba Pes druhé roty (1923) a vtipná detektivka výchovných zřetelů Bratrstvo Bílého klíče (1934). Román Děti a dýka (1946), vzniklý v exilu za druhé světové války z původního filmového libreta, je vyvážen z dětského prostředí vesnice na Kladensku, ohrožené Němci a zachráněné hrdinstvím chlapce. Také Langer dramatik se hlásil k novoklasicismu, ale se zcela jinými uměleckými výsledky než Langer povídkář. Aby vypracoval co nejurčitěji vlastní obrysy dramatické, záležící v konfliktech povah a ideí, neváhal podřizovati všecko úsporné formě. Ze snahy o dobrovolnou chudobu vzešly jeho »svatá tragedie« trpnosti Svatý Václav (1912) i občanská hra o drtivé moci zlata Miliony (provozovaná již 1915, vydaná až 1921). Obrat, který přinesly válka, zajetí, Sibiř, legie, byl pronikavý a podobal se obrácení Medkovu: zlidštělý pozorovatel hromadnosti přiklonil se k prostotě všedního člověka, k jeho tichému hrdinství odříkání a oběti. Shovívavý optimismus pragmatických kořenů poklesá často v mravně lhostejnou chvalořeč pohodlné prostřednosti a praktického prospěchářství. Až na skrovné výjimky se Fr. Langer mění v úspěšného strůjce líbivých veseloher z města i z obvodu s vděčnými úlohami pro herce a zábavnými pochoutkami pro obecenstvo. Sem náleží hry: veseloherní oslava vítězného zdravého plebejství Velbloud uchem jehly (1923), komická satira na hloupost bohatců Grand Hotel Nevada (1927), fraškovitá apoteosa obrody předměstského ničemy Obrácení Ferdyše Pištory (1929), nasládlá dramatická legenda o otázce euthanasie Andělé mezi námi (1931) a obrana pohlavního společenství za účely pouze zištnými Manželství s r. o. (1934). Vyšší cíle si vztyčil v tragicky podmračné Periferi 638