umělecké bohémy. Obraznost není u Nezvala podporována téměř nikdy schopností abstrakce, smyslem pro hlubší souvislost života a skutečnosti. Stejně nepatrná jest Nezvalova citovost, jež i tam, kde se vyjadřuje s vřelostí až vášnivou, na př. v erotice neb v lásce synovské, v hrůze před smrtí neb v opojení krásou života i v úžase z civilisace, zůstává většinou ve vrstvách pudovosti. Básnický osvoboditel neznámých smyslových půvabů, odhalitel pohádkových divů snových, nevyčerpatelně vynalézavý strůjce metafor, asociací, kouzelných oxymor není však umělcem, který by dovedl nad svým dílem stanouti a ovládnouti je silou své estetické vůle. Osobností bez prudší životní síly a rázovitějšího výrazu se ukázal za krátké básnické dráhy lyrik K9nstantin Biebl (* 1898 v Slavětíně u Loun). V Bieblových sbírkách převládají tlumené tóny vzpomínky, touhy a elegie, ať se básník přiklání zprvu k tendenční lyrice proletářské nebo ať se pak úplně oddává poetismu (Zlatými řetězy, 1926). V Novém Ikaru (1929), prosvíceném vědomím vesměrného světoobčanství, zpracoval Biebl ještě důsledněji než Wolker v»Svatém Kopečku« a než Nezval v »Podivuhodném kouzelníku« svéživotopisný příběh Apollinairovou formou nečleněného proudu asociačního; cesta na Jávu rozsvítila ve sbírce S lodí, jež dováží čaj a kávu (1928) ohnivější barvy, než bývaly u Biebla pravidlem. Lyrika českého poetismu vyjadřovala upřímně a přesvědčivě životní náladu prvních let dvacátých: radostný optimismus nadějného míru a bezstarostné opojení dary omlazené skutečnosti. Ale za nastalé krise evropské a také české, přelévající se z okruhu hospodářského postupně do oblasti politické, plné nejistot a nebezpečí, počala ovládati mysl tesknota, stupňovaná namnoze v beznadějný smutek, ano i v bezútěšný pesimismus. Opět to byli lyrikové, kteří pravdivě a autenticky vyslovili duševní atmosféru své doby. Výrazově se i oni hlásili k poetismu, přijímajíce také duševědné základy názoru surrealistického: zachovávají většinou princip asociační lyriky, potlačují logickou zábranu při vázání volných představ, libují si v paradoxním oxymoru básnickém, podtrhují emoční stránku řeči atd. Avšak jejich okruh tematický proměnil se nadobro: těžké rozpory individuální i společenské inspirují je především; smrt a v jejím průvodu nemoc a rozklad vábí jejich pozornost; sociální křivda a osobní odpovědnost z ní 619