rozvrhl na hlavní směry mladou lyrickou tvorbu, když charakterisoval a zhodnotil její vůdčí představitele a když i ze skrovných náznaků odhadl sotva zahájené cesty dalšího vývoje. I za svého stařeckého období dovedl F. X. Šalda sloučiti široký rozhled po cizím písemnictví s úzkostli~ou starostí o kulturní hodnoty domácí a stálý zájem o přítomné tvoření se smyslem pro slovesnou minulost, neváhaje prohloubiti neb opraviti své dřívější soudy o některých jejích čelných představitelích, zatím již kanonisované. Jeho všestrannosti a zvláště jeho skoro neomylného pochopení pro uměleckou podstatu literárních výtvorů neměli ani ti z jeho následovníků, kteří se horlivě hlásili k jeho příkladu. Nejvýznamnější kritickou osobností za války a po celých mírových dvacet let byl vedle F. X. Šaldy Arne Novák. Na rozdíl od Šaldy byl kritikem literárně historicky zasvěceným, který ve významnějších kritikách nikdy ne opomněl zařadit autora a jeho dílo do slovesného vývoje domácího. Rozsáhlé znalosti světových kultur vnucovaly mu analogie i s písemnictvím evropským, jmenovitě severským a germánským, jichž byl odborným znalcem. Analytická jeho kritika, všímající si i složek psychologických a stylistických, kde osvědčil své důkladné vzdělání. filologické, hledala vždy v díle hodnoty národní kultury a pojem národní duše; hledala vždy u autora i v jeho díle základy mravní. Dar výstižné charakteristiky a umění zkratky vyznačovaly tohoto bojovníka myšlenky břitkého péra a jiskrného vtipu, který, i když se mýlil, dovedl čtenáři postavit před oči plastický obraz osobnosti spisovatelovy a vystihnouti základní složky díla. Víc než kdo jiný připravoval se ke svému poslání kritika také teoreticky a kromě řady článků sem hledících vydal celý spis o kritice, »Kritika literární, metody a směry, zásady a prakse« (1916, rozšířené 1925). Zatím co z příslušníků generací s osvědčenou trpělivostí referoval kriticky Jindř. Vodák o písemnictví dramatickém i jiném, K. Sezima výhradně o krásné próze a F. Sekanina i Vojto Martínek prováděli svou osvícenou lidovýchovu, hlásily se proudy nové. Z nich se pragmatismus, představovaný hl. lyrikem Mir. Ruttem a novinářem Ferd. Peroutkou, octl od Šaldy nejdále, a to zcela uvědoměle: popíral důsledně nadřazení umělecké tvorby životu, schvaloval službu spisovatelů praktickým potřebám přítomnosti, projevoval shovívavost v úsudku i v podání, přímo protilehlou 592