přestěhovala skoro jen do historických evokací s časově tendenčními narážkami neb do dramat legionářských, rozvrhujících prostoduše světlo a stín. K rit i k a literární pozbyla čelného postavení, jakým se honosila v době předválečné; obecné ochabnutí kritického ducha, pronikání sociálně politických a namnoze i třídně stavovských tendencí do literatury, podceňování umělecké autonomie v díle slovesném spolupůsobily při tomto jejím rozkladu. Přispěly k tomu také okolnosti zevní: z revuí, které zanikaly, stěhovala se kritika hlavně do denního tisku, poklesajíc buď na pouhé referování neb na propagandu zásad, hájených novinami v oblasti mimoliterární; nakladatelé strhovali nejen knižní zpravodajství, ale i skutečnou kritiku do svých služeb; odpovědná soudčí funkce svěřována větší měrou mládeži, která nemá ani žádoucího rozhledu ani nejskrovnějšího vztahu k minulosti ani vyzrálé spravedlnosti. Z metod zanikla v praksi téměř úplně kritika impresionistická, ale ani hodnocení moralistní se neprojevilo význačněji; jen v sociologické kritice, pojaté však namnoze s třídní a revoluční tendenčností, a v kritice náboženské dosaženo pozoruhodnějších výsledků. Ve vztazích k cizím literaturám, které by mohly býti podnětem a vzpruhou domácímu vývoji, ulpívalo se z valné části na trpném zaznamená vání zajímavých novinek; tradicionalistické úsilí, opřené namnoze o znalosti literárně dějepisné, aby přítomná tvorba navázala uvědoměle na životné části z odkazu minulosti, zastupované Arne Novákem, zůstávalo celkem osamoceno. Essay, od 90. let blíženec kritiky, ležel ladem v době, přeceňující obsah a tendenci na úkor formy. Naopak vpád novinářské feuilletonistiky do kritického podání, který připomíná způsob Nerudův a jejž provedli hlavně příslušníci směru pragmatického, znamenal namnoze oživení a účinné zpřístupnění kritické mluvy; dálo se to v přímém a částečně záměrném protikladu ke krasoduchému slohu 90. let, pojícímu neústrojně vědecky odbornické složky s výrazem metaforickým; proměnu tu prodělalo i podání Saldovo. Ten z kritických učitelů generace poválečné působil ještě dvě desetiletí po převratu a zasahoval činně do vývoje, jsa mládeží obecně uznáván za autoritu, a to nejen v otázkách literárně uměleckých, ale i v sociálně politické problematice veřejného svědomí. Zvlaštní pronikavost projevil, když :591