naturalismu vyšel též Jarom. John, sytě spolehlivý zobrazovatel lidového typu českého domobrance; až později upoutali stenografickými záznamy z pole i ze zázemí, z obvaziště i z nemocnic, z vojenských soudů i z běd válečné invalidity Jar. Kolman-Cassius, Benj. Klička, Č. Jeřábek, J. V. Rosůlek, z nejmladších pak Karel Konrád. Mravoličný naturalismus tu bývá prohlouben unanimistickým pojetím hromadné úsoby; hromadný odpor lidového zástupu proti vnucované povinnosti občanské naplňuje nejednu z knih. Podobným ovzduším jsou naplněny přečetné obrazy válečné společnosti v zázemí, kořistící z vojny. Zvláště častým se stal motiv vojáka vracejícího se z bojiště neb z nemocnice a zdrceného přeměnou domova, kde naň čeká vedle nevěry milenčiny neb ženiny osudná nemožnost zapustiti znovu kořeny a pokračovati v existenci násilně přerušené. Válečná trilogie B. Benešové se soustředila hlavně k sociálně dušezpytnému rozboru odboje domácího. Kromě povídky a románu, nabízejících se přímo pro záznamy a vzpomínky dokumentární, dotýkali se těchto společenských otázek válečných také dramatikové, někteří scénickým líčením mravů, jiní skutečným rozborem konfliktů: Jar. Hilbert, Jiří Mahen, Fr. Šrámek, Jar. Kolman-Cassius. V samostatnou větev válečné literatury rozbujela tendenční a mnohdy přímo satirická groteska proti válečná ; přihlásili se výsměšní nihilisté s populární odvahou dovoditi, že vysoko nad pošetilostí válčících národů a států stojí čirý bloud, který maří úmyslně neb bezděky militaristickou soustavu, ovládající společnost. Na krajních pólech protiválečného románu z války stojí tragicky výsměšná burleska Vlad. Vančury »Pole orná a válečná« a rozmarně rozchechtaná karikatura »dobrého vojáka Švejka« od Jar. Haška, jíž se jediné z českých válečných produktů dostalo proslulosti světové. Etické zhodnocení války a individuálních i hromadných mravních energií v ní uvolňovaných, inaugurované mužným počinem Křičkovým, nezůstalo omezeno na lyriku. Prvek mravní kolise a etického rozhodnutí se stal podstatnou složkou ve válečném písemnictví legionářském, které se mimo umělecky vyspělou rétorickou lyriku Medkovu a dramatickou produkci Jar. Hilberta, R. Medka, Fr. Langra, Jos. Kopty a Zd. Štěpánka vyjádřilo hlavně v útvaru románovém. Zde ožil znovu pojem hrdinství, zde se unanimistická koncepce vtělila do vědomí branného bra 583