do tří svazků : Několik kapitolek z děj-in naší poesie (1898), Několik kapitolek z dějin naší slovesnosti (1912) a Nové kapitoly z dějin literoatury české (1912). Podmanivá síla Vlčkových prací, jež působila kouzlem novosti, záležela v barvitosti a výmluvnosti, v sytém podání i v charakteristice směrů a proudů slovesných a ideových. Právě tím se od něho lišil jeho mladší druh Jan Jakubt'.c (1862-1936), vl. 1919-1932 univ. profesor v Praze. Jeho první práce O životě a p'Ů8obení Jana Kollára (1893) a obšírná monografie Antonín Marek (1896) obsahují in nuce celou Jakubcovu vědeckou činnost. Hlavním jejím předmětem byla doba Dobrovského a Jungmannova· s myšlenkou slovanské vzájemnosti v popředí. Výsledky svých studií o osvícenství kolem Dobrovského, o počátcích české romantiky u J. Nejedlého a Jungmanna, o básnické činnosti Palackého a Šafaříka, o Havlíčkovi a Pťlegru Moravském uložil do »Literatury české XIX. stol.«. Nejčastěji se vracel ke Kollárovi, o něhož se zasloužil také jako vydavatel. Veden povinnostmi učitelskými napsal souhrnné Dějiny české literatury (1911, II. vyd. o dvou dílech 1929 a 1934; původní německé zpracování 1907). Sahají od nejstarších dob po politické probuzení, kodifikují jasně názory českého positivismu vědeckého, vynikají kritickým přehledem příslušné literatury. Na studium písemnictví obrozenského, zvl. na jeho část vědeckou specialisoval se Josef Hanuš (1862-1941) v monografiích o M. A. Voigtovi, F. M. Pelclovi, F. F. Procházkovi, Dobrovském a Šafaříkovi. Plodně zasáhl i do bojů o Rukopisy. I v monografii o Nebeském (1896) vyniká líčení činnosti učenecké nad rozborem estetickým. Šíří literárně historického zájmu vyniká nad ně Jan Máchal (1855-1939), který se obrátil k srovnávacím dějinám literatur slovanských. Pracoval nejprve v slovanské mytologii a v dějinách národní epiky (Nákres slovanského bájesloví) 1891 a O bohatýrském epose slovanském, 1894) a četnými informačními články k dějinám literatur slovanských se připravil k souhrnnému dílu Slovanské literatury (1922-1929 ve 3 sv.) s doplňkem O symbolismu v literatuře polské a ruské (1935). Dějiny jednotlivých literatur staví vedle sebe a nesnaží se o vnitřní srovnání. Významné jsou i jeho práce z literatury našeho obrození (o Puchmajerovi, Šafaříkovi, Čelakovském, o Hankových ohlasech ruských) a práce o staročeském drama tě, vyvrcholené dí 562