(1906), Květy v jíní (1908) a Paví oko (1922). Svůj pohled do skutečnosti ukázňoval realistickými obrazy městského i předměstského přízemí brněnského, zalitými zahořklým humorem: Poseidon (1916), Kolonia Kutejsík (1922) i fantastickou groteskou Vrba zelená (1925). Také jadrné zvířecí epos ke kresbám Lolkovým Liška Bystrouška (1921), jež podnítilo L. Janáčka k proslulé opeře, a několik knih pro mládež znamenají vzestup k skladnému realismu. Nejčistším výrazem Těsnohlídkovy osudové zádumčivosti, jeho plaché něhy a soucitu se vším trpícím jest jeho lyrika posledních let Den (1923, z let 1917-1922, nové vyd. 1935) a pohrobní Rozbitý stůl (1935), obsahující poslední báseň Těsnohlídkovu, žalozpěv »Na roz!oučenou«, s hluboce lidskou analogií básníkova osudu a vánočního stromu s památnou narážkou na dobročinnou instituci, kterou Těsnohlídek uvedl v život. Nejdůslednějším impresionistou českého písemnictví jest od svých začátků básník pudů a smyslů, citů a nálad s důsledným vyloučením živlu intelektuálního, národní básník Fráňa Šrámek (* 19. ledna 1877 v Sobotce). Tón sociální vzpoury a výsměchu měšťáctví, zaostřený za vlivu St. K. Neumanna, ustupuje smyslové a smyslné pohodě, vlažné živočišnosti, pokojné radosti z prostého života. Nejčistší citovosti a smyslovosti se dobral Šrámek v lyrice. V ní uprostřed protivojenských protestů a ironických glos časových bouří pudy i touhy nespoutaného mládí; spíše improvisovány než lyricky uvědoměle tvořeny jsou první dvě sbírky s občasnými vložkami hutné baladičnosti, Zivota bído~ přec tě mám rád! (1905) a Modrý a rudý (1906). Lyrik, inspirovaný namnoze válečnými zážitky, se nalezl v knize Splav (1916) s celou galerií citových podobizen mladistvých typů; v třetím oddíle retrospektivních Básní (1926) i v Nových básních (1928) doplnil ho horoucí pěvec krajových vzta:hů soboteckých (zvláště ve vzpomínkách na rodákabásníka V. Šolce) a baladista prostonárodní výraznosti; ten a odstíněný elegik hlubokého tónu převládají i ve sbírce jasného podzimu Šrámkova Ještě zní (1933), kde znovu úchvatnou obžalobou »Věčný voják«, povznášející se k monumentálnosti, promlouvá již i výrazově vyzrálý Šrámek antimilitarista. Blíže se sedmdesátce, shrnul své vzpomínky na velké mrtvé i živé a dojmy ze slavného vítězství r. 1945 (partyzánský zpěv »Lesy a partyzán«) i verše zmoudřele účtující s minulostí v knize Rány~ růže (1945), 523