-1920). Narodila se jako Růžena Čápová, dcera hospodářského ředitele, 10. července 1868 v Mikulovicích u Znojma na Moravě; jako dívka odešla do Prahy a prožila tam ostatek života. Mocný vliv na ni měl sňatek s básníkem F. X. Svobodou, mocnější ještě přátelství ke kritikovi F. X. Šaldovi. Hojné cesty, zvráště do !talie, k Adrii, do Francie za kulturou výtvarnou i lidovou rozšířily značně její obzor; poslední léta, pleněná těžkou chorobou, zasvětila práci lidumilné. Zemřela v Praze dne 1. ledna 1920. V prvních knihách, románech Ztroskotáno (1896, přeprac. jako »Jíva«), Na písčité půdě (1895) a v novele Přetížený klas {1896), spojují R. Svobodovou četné rysy s prózou naturalistickou. Studuje společenské prostředí různých vrstev a stavů a odhaluje prohnilé řády společenské a nezdravé útvary mravní. Leč na rozdíl od naturalistů nepřijímá realitu s neosobní trpností, nýbrž reaguje na ni nenávistnou satirou a útočnou ironií jakoby ze školy Gogolovy. Tato průměrná skutečnost jest nepřátelským živlem pro ženské postavy citlivé až k chorobnosti, které vyrostly v touze a ve snu a hynou vlastním ilusionismem a brutalitou života a společenských poměrů. Slovesný výraz těchto povídek je lyricky vzdmutý a impresionisticky pružný. Osvobození od nepřátelského poměru ke skutečnosti i od monografického zpodobování osamělé bytosti přinášejí následující knihy. V krajinářských skizzách ze severomoravské vesnice, V odlehlé dědině (1898), se dívá na skutečnost z rozkoše pozorovací a na lidské bytosti s přebytkem soucitu. V románě Zamotaná vlákna (1898) vystupuje již několik ženských typů ne již pasivních, nýbrž energicky uplatňujících své touhy. S osudy postav spojena jest oduševněle vylíčená příroda. Na této cestě postupuje dále román Milenky (1902, úplně přepracován a komposičně ztužen 1914), kde problém moderní ženské lásky jest osvětlen psychologicky řadou typických postav s několika stran a positivně vyřešen osudem hlavní hrdinky Emmy, jež staví svou vítěznou lásku i své umělecké zanícení do služeb uvědomělého vývoje kulturního. Tu překonán nejen naturalismus důsažným symbolismem, ale i rozjitřený poměr k realitě ze starších knih. Po prvé tu R. Svobodová slučuje osudy občanského světa s rodinnými motivy staré aristokracie, jejíž zevní lesk a vkus ji oslňují. Kniha povídek Pěšinkami srdce (1902) dokládá rozvoj od naturalismu k symbolismu. 516