do slovesného života jako redaktor »Nivy« (v. v.), a Gustav Jaroš (* 1867). Ten však nesplnil naděje vzbuzené prvními knihami a věnoval se později novinářství a (pod značkou Gamma) kritice výtvarné. Sociální a moralistní důraz kladou ve svých značně rozlehlých románových skladbách Josef Laichter a Božena Viková-Kunětická. Josef Laichter (* 1864), rodák dobrušský, bratr na\kladatelův, vyložil své literární zásady přímo jako kritik »Naší doby«; souborem jeho úvah moralistně kritických jest kniha Uměním k životu (1919). Román jest mu především epickým vyobrazením obrodného pochodu mravního a výmluvným prostředkem mravní výchovy; pro tuto tendenci volí pravidelně jednoduché a upřímně naivní příběhy s pozadím dějů veřejných. V Sychrově éře (1892) napsal maloměstskou historii svého domova, v knize Za pravdou (1898 ve 2 sv.) kroniku pokrokového hnutí se stanoviska Masarykova realismu; v románech Na přechodu (1908) a Manželství (1916; pův. r. 1909 s n. »Hic Rhodus«) vyzpovídal se ze svých názorů na ženu, lásku a život před manželstvím a v něm. Román Kam od Říma (.1919) je mdlou ilustrací náboženských zmatků v pokrokovém vzdělanstvu českém, Na prahu republiky (1924) letopisem zmatků a krisí popřevratových. Božena Viková-Kunětická (vl. B. Novotná, * 1862 v Pardubicích, t 1934 v Libočanech u Žatce) chtěla se původně věnovati divadlu a jako nadaná herečka vystoupila i na »Národním divadle«, ale provdala se za cukrovarského úředníka a věnovala se politice a spisovatelstvl. Stala se první českou poslankyní a senátorkou. V prvních svých pracích, povídkách a drobnokresbách z . venkova a malého města, zabývala se nepatrnými ženskými osudy s cílem pobavit a rozveseliti čtenářky (Povídky, 1887, Po svatbě, 1892, Vdova po chirurgovi, 1893 a j.). Teprve v pozdějších pracích, které dorůstají již románové šíře, zajímá se o složitější bytosti ženské, obtížené vinou nebo stojící v konfliktu s průměrnou mravností (Minulost, 1895). Stává se feministkou leckdy zaujatou; snažící se nejen vysvoboditi ženu z nadvlády mužovy, nýbrž snící i o matriarchátu. Takovou se jeví v povídkách Silhouetty mužů (1899) a především v trilogii Medřická (1897), Vzpoura (1901) a Pán (1905). Obraz prózy B. Vikové-Kunětické dokreslují sva- . zek cestopisných causerií a bá;sní v próze Svýcarské scene 499