marných ilusí, zahloubal se vedle duše lidské také do duše přírody. Tyto přední romanopisce skandinávské představila českému čtenářstvu Sokolova Vzdělávací bibliotéka) zvláště zásluhou nadšeného tlumočníka a 4llalce prózy severské Huga Kosterky (* 1867). Od té doby spisovatelé severští u nás zdomácněli a nabyli značného vlivu. Vedle uvedených Seveřanů velmi hojně byli překládáni i jiní, jmenovitě nositelka idealistické reakce severu Švédka Selma LagerlOfová a 'Norka Sigrid Undsetová. Redakcí překladatele ze švédštinya dánštiny Viktora Šumana (1882-19~3) vycházela Severská knihovna (1920-1925); překládání zúčastnili se horlivě také Gustav Pallas (v. n.), Milada Krausová-Lesná (* 1889) a j. Z ostatních evroEských literatur bylo překládáno méně a málo soustavně. Sirokému zájmu o světovou literaturu, jenž se obrážel v. hojných překladech, sloužilo několik knihoven, z nichž důležité poslání vykonaly dvě sbírky: malé svazečky Světové knihovny (1897-1932, celkem 1905 RV.) a Pestré knihovny zábavy a kultury (1910-1913, red. Em. z Lešehradu) . Uvědómělý realismus. sociální. V době, kdy v české lyrice horliv~ bylo pěsťováno umění genrové, počaly se objevovati první pokusy o povídkový a románový realismus, a to hlavně v Šimáčkově »Světozoru«. Jeho redaktor zosobňoval i ve vlastním tvoření rysy příznačné skupině prvních realistických romanopisců našich: smysl pro otázky společenské a pro mravní problémy, přírodopisný zájem o úpadek a obrodu tělesa sociálního, stanovisko pokrokového měšťanstva k životu, nedostatek zření směleji básnického; vliv ruský byl u něho i u jeho skupiny zřejmý. Matěj Anastasia Šimáček (1860-1913) narodil se r. 1860 v Praze, vystudoval chemii a byl krátce cukrovarským úředníkem na venkově. Navrátiv se do Prahy, redigoval vl. 1884-1899 »Světozor«, v 1. 1900-1913 »Zvon« a oba časopisy učinil orgánem svého směru a jeho hojných přívrženců; r. 1900 se stal divadelním referentem »Národní politiky«. Zemřel v Pra:ze r. 1913. Šimáček se pokusil ve všech druzích slovesných a začal literární činnost básněmi, v nichž se hlásí příslušník genrových epigonů Vrchlického. Sbírku Z kroniky chudých (1884) možno řaditi k prvním knihám sociální inspirace u nás. N ovelistika Šimáčkova se počíná realistickými obrázky z cukrovarského života. 497