uou. Dějinná tragedie velkého slohu Kolumbus (1915) jest úplně ovládána figurou sebevědomého ctižádostivce a ziskuchtivce, ale rek, okradený vrstevníky i osudem, se nerozvíjí dějem, nýbrž se předvádí v sledu kronikářských obrazů. Básník se však trvale vrátil do svého měšťanského prostI·cdí. Odtud čerpají svou látku: bankovní veselohra se satirickými šlehy Patria (1911), milostná hra bratrského soupeřství Jejich štěstí (1916) a válečné drama ženské nevěry Hnízdo v bouři (1919). Ale pak počal Hilbert dramatisovati nábožens,ké a mravní rozpory v poválečné společnosti české, jež propadá hmotařství a zrazuje hodnoty duchové, spějíc tím k osudnému rozvratu. V čele stojí trilogie Druhý břeh (1924), Prapor lidstva (1926) a Job (1928), pak následuje drama československého tažení v Sibiři s motivy jasnovideckými a s mystickou náladou Blíženci (1931) a poslední HUbertova hra Michael (1935). Souběžně postupují Hilbertovy společenské komedie soustředící se zpravidla k milostné zápletce: Irena (1929), Třídič štěrku (1930), Let královny (1932) a Sestra (1933) ; ve společenské konversaci, obrážející ducha a mnohdy bezduchost pražského měšťanstva, byl Hilbert mistrem. Hilbertovu dramatiku doprovázejí knihy výpravné: náladové příběhy bohémské a milostné Lili a jiné povídky (1900, psány kolem r. 1895), román pražského peněžního a průmyslového ovzduší, kde hmota a zlato krutě ovládnou osud člověkův, Rytíř Kura (1910) s ostrou kresbou povah a 8 úsporností skladby. Přednáška O dramatu (1914) ostře pointuje Hilbertovy umělecké názory. Hilbertův význam ve vývoji českého dramatu jest průkopný: ukázal, že ve scénickém tvoření nejde ani o pouhou malbu společenského prostředí ani o pouhou povahokresbu, nýbrž hlavně o dramatické dění, které proniká nejen do stavby výjevů, ale i do slovného a obrazového výběru, větného spádu, rytmu prózy. Opačným směrem než Jar. Hilbert se vyvíjel Jaroslav Maria-, vyšedší rovněž ze soumračných nálad úpadkových a souvisící také s >5Moderní revuÍ«. Vyvíjel se nikoli k zdravému jasu klasickému, nýbrž k chorobné barokní křeči. Nebyl zakotven v domově a přítomnosti, naopak cítil se plně uspokojen v místní i časové dálce ltalie gotické a raně renesanční; silněji než přímá skutečnost vzněcovalo jej výtvarné umění a hudba. Nevelký úspěch a pozvolný úbytek dra 489