a proti níž hájil práva katolické ortodoxie, jakož i choroba způsobily, že se r. 1909 stal pensistou. Žil pak na různých místech na Moravě, v Čechách i na Slovensku, až se trvale usadil ve svém rodišti. Vedle dojmů náboženských a uměleckých hluboce naň působilo přátelství s Oto Březinou. Na literární dráhu se připravil četnými překlady mystické literatury. Do literatury vstoupil lyrickou improvisací Slovo k Otčenáši Fr. Bílka r. 1899, která přináší náboženské meditace, inspirované Bílkovým uměním. Podobným způsobem, ale vyzrálejším, doprovodil bohatě vypravené Dílo Felixe Jeneweina (1928). Lyrik Deml se ohlásil jako březinovský epigon sbírkou Notantur lumina (1907, II. vyd. s názvem »První světla« 1917), ale již v ní dorostl na básníka lásky a milosti, duchovního posvěcení a osobitého chápání skutečnosti. Básníkem zboží milosti ukázal se v příštích dvou knihách: Moji přátelé (1913, rozmn. 1917), nejosobnější a nejpopulárnější knížka Demlova, jsou knihou spanilých apostrof květin a skrze jejich symboly knihou lásky a všemoci boží; Miriam (1916) jsou prózou psaným svazkem lyrických a hy,mnických chvalozpěvů svaté, duchovní lásky křesťanské. Na sto lyrických básní z let 1907-1938, shrnutých do svazku Verše české (1938), doplňuje prostý obraz zbožného básníka. Epik Deml, napojený živlem snovým a vidinovým, naplněný fantomem d~u a smrti, dostoupil vrcholu v Hradu smrti (1912). Vzácnou předností je Demlův jazyk, prostý, názorný a obrazný, většinou rytmický. Hlavním pramenem pro poznání Demlovy osobnosti jsou jeho 81épěje (od r. 1917, ale se samostatnými názvy již aříve), menší nebo větší sborníky, pořádané ne bez vlivu L. Bloye, otiskující korespondenci, příspěvky přátel, poznámky k životu, vzpomínky životopisné, polemiky leckdy nevybíravé ve slovech, ukázky básnické tvorby a pod. Rozruch způsobilo osobně pojaté Mé svědectví o Oto Březinovi (1933). české drama a divadlo za realismu a za reakce proti němu. Nedlouho před začátkem Xx. stol. zvítězil v českém dramatě a na českém jevišti realismus. Nebylo ho již užíváno jen k mravoličným obrazům z venkovského života, nýbrž sloužil k zobrazení měšťanské společnosti a složitějších útvarů sociálních. Postupně hledali čeští dramatikové pod 484