skladné symboly pro elegický pocit osamělosti, vedouci v předsíň smrti. Obdobnou drahou proběhl také vývoj jeho výpravné prózy, která tvoří podstatnou složku českého povídkového umění dekadentního, podléhajícího zprvu vlivu Huysmansovu a Péladanovu, Barbey d'Aurevillyho i Rodenbacha a zvl. St. Przybyszewského, satanického mystika s psychologií »nahé duše« a s titanismem zmaru, později také Wildeovu. Z domácí tradice učil se Karásek u romantika Zeyera umění »obnovených obrazů«, u positivisty Arbesa dušezpytnému experimentování, od obou pak intuitivnímu pohledu do duše staré Prahy. K typickým výtvorům české dekadence náleží román Gotická duše (1900 a 1905), podložený národní tragikou, a povídkové tragedie o churavé erotice Lásky absurdné (1904, sem pojata i příznačná »Legenda o melancholickém princi«). Cyklus »románů tří magů«, Román Manfreda Macmillena (1907), Scarabaeus (1908) a Ganymedes (1925) i příbuzný Zastřený obraz (1923) prohlubují dobrodružnou romantiku zrůdnou psychologií. To vyznačuje i jeho četné legendy, apokryfy, pověsti a drobné obrazy (Posvátné ohně) 1911, Legenda o Sodomovi} 1920 aj.), v nichž jest láska zpravidla spojena s perversí, svatost s kejklířstvím a mystika s dobrodružstvím. Dekorativní pohotovost, virtuosní ve vzbuzování sugestivních nálad, spolu s mechanickou napínavostí dějovou zakrývají v prózách Karáskových nedostatek vnitřní dějovosti, povahotvorné zajímavosti i psychologického pohybu; výsledný dojem ze skladeb se blíží elegické kantiléně marnosti a zmaru, která se line z umělecky čistší lyriky Karáskovy. V dramatech [pohádka z Číny Sen o říši krásy (1907), renesanční tragedie Oesare Borgia (1908) a melodramatická podobizna dekadenta na trůně Král Rudolf (1916)] zastíral dějovou nuznost a dušezpytnou schematičnost zdobnou dikcí a působivými scénami. Znamenitý význam vývojový měl vl. 1893-1906 Karásek jako kritik slovesný, jenž ze svých studií, uveřejňovaných v »Literárních listech«, »Moderní revui«, »Rozhledech« a posléze v katolickém »Týnu«, pořídil pečlivý výběr knihami Renaissanční touhy v umění (1902, o vůdčích zjevech moderních), lmpressionisté a ironikové (1903, cyklus podobizen z české literatury), Ohimaerické výpravy (1906, vedle aforistických úvah o všeobecných zásadách 469