nismu, jenž zápasí o zvládnutí a překonání zla. Jeho lyrika, uložená do Qěti knih (»Mému dítěti« 1909, »Kniha o ráji« 1913, »Mé Cechy a jiné básně« 1918, »Velký mír« 1918 a posmrtné »Tři hodiny« 1923) se vyvíjí od macharovské kritiky společnosti k lyrice kontemplativní, která zduchovuje a hudební tam, kde v touze po harmonii, spravedlnosti a bratrství smiřuje moderní socialismus s evangelickým křesťanstvím. Ant. Macek dbal také soustavně a s láskou o básnictví dělnické a sociální; průkopnou cenu měla jeho antologie Poesie sociální (1902), jež byla nahrazena až rozměrnou Československou poesií sociální (1925), kterou uspořádal, úvodem a knih opisným i životopisným materiálem opatřil Rudolf IDový (* 1881, t 1943 v konc. táboře v Terezíně). Od začátku své básnické a kritické dráhy se přihlašoval oddaně k Macharovi jeho první životopisec Vojtěch Martínek; ale dovedl se jako lyrik časem osamostatniti a též v románové próze se ubírá cestami svými, zůstávaje věren směru realistickému. Vojtěch Martínek (* 1887 v Brušperku), profesor gymnasia v Mor. Ostravě a spoluredaktor »Moravskoslezského deniku«, soudce, ale namnoze také vůdce literárního a divadelního života na Ostravsku, jako básník šel zprvu v knize Cesty (1909) a j. věrně v stopách Macharova analytického a popisného realismu se sklonem k reflexi. Kniha Zahrada (1917) signalisuje obrat, jenž se vyvrcholuje v lyrických sbírkách Tichá báseň (1920) a Ráj srdce (1926); [tyto tři knihy s cyklem Noci v souboru Básní (1929)]. Vyslovují dualismus meZÍ' touhou po transcendentnu i romantické kráse a příslušenstvím k zemi. Krajinomalebnou a vzpomínkovou náplň má rodácká sbírka Píseň o domovině (1937), k ní tvoří v próze obdobu Ostravská píseň (1929). Hlavním dílem Martínka prozaika jest románová trilogie Černá země: Jakub Oberva) Plameny a Země duní (1926-1932) ; zde se dokumentární realismus dopíná typotvorného umění, dodávaje obecné platnosti plastickým postavám dělníků i zemědělců černé země ostravské. Obrazy slezské vesnice prostupují i ostatní romány Martínkovy: Stavy rachotí (1939) jsou historií upadajícího soukenického cechu v slezském městečku; Kamenný řád (1942) historií zápasu selského rodu s horskou půdou spoutaného s ní poutem mravní odpovědnosti. Do dědinského živlu zasazen je učitelský příběh v Trojí cestě Blažeje Potěšila (1942). Literární dějepisec Martínek za 453