V. Rais, T. Nováková a Jos. Holeček dorostli sv~ho mistrovství teprve v tomto období. Nenastala-li při střídání generací klidná výměna stráží, ja!r tomu bývalo v 1. 70. a 80., nýbrž byla-li změna literární orientace uprostřed 1. 90. spojena se skutečnou revolucí v hlavách a srdcích českých spisovatelů, nešlo nikterak o princip realismu, nýbrž o novou náplň veřejného života. Jest to celkem souběžno s velkým »realistickým« a »pokrokářským« přerodem české veřejnosti, kdy po revoluci vědecké následoval vnitřní převrat české politiky a po něm i literární revoluce sdružovaná se jménem »České moderny« z r. 1895. Za vedení jediného významného básníka českého realismu J. S. Machara a polemického filosofa T. G. Masaryka, ideově vyzbrojena evropským rozhledem i estetickými zásadami F. X. Šaldy, mladá generace se postavila odbojně proti ruchovcům, lumírovcům, ale také proti starším představitelům literárního realismu. Avšak brzy se i tento tábor sám znepřátelil, neboť v generační vrstvě mužů, zrozených mezi lety 1860-1870 a nabídnuvších své síly literární revoluci, byli představitelé různých směrů, vzdalujících se více od východiska literárního realismu a společenského reformismu. Brzy otřeseno kolektivistickým základem realismu a s uměleckým sklonem k odlišnosti od průměru proklamován byl individualismus. Často byla stavěna za žádoucí předmět básnického zpodobování výjimka, zvláštnost, ano i choroba jednotlivců vyšinulých ze společenského řádu a pravidla. Po francouzském způsobu nazýván tento směr dekadencí, ač v českém duchovním životě nebylo pravdivých předpokladů pro hnutí, temenící z kulturní přesycenosti. Přední zástupci české »dekadence«, kupící se kolem kritického a uměleckého měsíčníku »Moderní revue«, stavěli s krajním radikalismem proti studiu a zpodobování zevní skutečnosti čistou psychičnost. Nezapírajíce svých sklonů novoromantických, opouštěli přítomnost a zahloubávali se do věků a mravů minulých. Zůstali v tom celkem osamoceni a hned následující generace literární se od nich odvrátila, uznávajíc leda jejich podněty kritické a ceníc si některá jejich díla lyrická. V románě a drama tě, kde záleží vlastní význam českého realistického umění, byl stále stupňován požadavek přesnosti pozorovatelské a stále zdůrazňována potřeba nazírati děje individuální v společenské souvislosti a obecné platnosti; stále ochotněji chápána nutnost hledati skladné typy 434