vtipně v satiru vyhroceným, Ohnivá země (1898) a Třetí zvonění (1900). Ignátu Herrmannovi (*12. srpna 1854 z rodiny královéhradecké v Horním Mlýně u Chotěboře, většinu života, od r. 1868, ztrávil v Praze, zemřel v Řevnicích u Prahy 8. července 1935), náleží zásluha, že genrovými obrazy, podmalovanými i humoristicky, vystihl lidový život pražský. Ignát Herrmann býval svou dobou vyhlašován za tvůrce románu pražského. Ne zcela právem; v jeho spisech jest zahrnut velmi nepatrný zlomek pražského života, a to ten, který má vlastně ráz maloměstský a který zatím zvelkoměštěním Prahy vůbec zanikl: malí obchodníci, nižší úředníci, řemeslnictvo a kramářstvo, fiakristé a Podskaláci, ženy z lidu a zbohatlí plebejci atd. Kromě toho nelíčí Herrmann nikde sociálních vrstev v celistvosti jejich zájmů, v složitosti jejich mravních vztahů, v souvislé jednotě velkoměstského života, nýbrž vybírá z davu figurky, předvádí je takořka fotograficky a kinematograficky čtenáři, objasňuje jejich povahu nějakou ostře pointovanou anekdotou, která pravidelně zastupuje děj. Jeho úspěch založen jest na tom, že Herrma;nn pražské lidové vrstvy zná nejen jako bystrý pozorovatel, ale přímo jako jejich příslušník. Jeho život, sám pěkný případ energické svépomoci, přivedl Herrmanna do styku s nejrůznějšími lidovými třídami: byl kupeckým mládencem, obchodním cestujícím,advokátním písařem, účetním příručím, administračním úředníkem, referentem ze soudní síně, redaktorem (od r. 1885 »Národních listů«), a tak vnikl nejen do nejrůznějších zákoutí a tajů pražského lidového života, ale i do způsobů jeho myšlení, cítění, vyjadřování. V zachycení pražského žargonu, pražského pouličního vtipu, pražského dialogu byl mistrem. ,Nestál nad svými figurkami, nýbrž uprostřed nich; jejich laciná moudrost životní byla filosofií jeho. Nebyl ani myšlenkově ani umělecky schopen širších obzorů; v malých figurkovitých kresbách záležel jeho vlastní význam; tam prokázal nejlépe i svou humoristickou lásku a něhu k malým lidským slabostem a k odstrkovaným třídám společenským. Herrmannovy práce se dělí na dvě odlišné skupiny, první jest více feuilletonistického, druhá ryze novelistického rázu. Do oné náleží jeho hojné »nedělní povídky« a článečky z »Národních listů«, způsobu arabeskového, tendenčně causeristického, jimiž r. 1873 v »Palečku« debutoval a na něž 418