nají místy pokrok i proti Nerudovi; zaostalost a neuvědomělost »českého Kocourkova«, sklánějícího se otrocky pode jho duševní germanisace, měly v nich neúprosné zrcadlo. Causerie vniká i do Lierovy novelistiky, kde děj jest často pouhou zámin'kou pro vtipný hovor o nejrozmanitějších a vzájemně odlehlých námětech; dobře kreslí postavy i výjimečné a rozpolcené, dbá hlavně o dějovou rušnost, zasahuje do fabulačního postupu umělou režií, avšak románovou stavbu začasté uvolňuje, aby se spokojil pouhou improvisací. Pro novost námětů bývaly svou dobou vedle jeho satir maloměstských vysoce ceněny Lierovy novely »železniční«; i jinde Lier rád vážil látku ze světa technického, průmyslového a kapitalisticky podnikatelského, jakož i z víření umělecké bohémy, kterou pronikavě znal a autenticky zpodoboval; v těchto látkových výbojích pokračoval na cestě nastoupené Jak Arbesem. Literární činnost, vykazující Novely (4 sv. 1882-1886), Arabesky a novely (1885), Hru s ohněm (1886), Lier r. 1893 přerušil ;ze starších rozsáhlejších prací vyšlo později několik knižně, na př. Klín klínem (z r. 1883, 1899), Magdalena (z r. 1888, 1918) a v sebr. sp. Román Lutnových (z r. 1882) a Vojtěcha Rývy nástupce (z r. 1885, Lierova to práce nejrozsáhlejší). Maloměstský obrázek genrový se proměnil v burleskní humoresku hrubého zrna a pochybného vtipu u Václava Šíecha (* 1859 na Kladně); tu vesměs zpodobuje spisovatel civi1isačně pokročilejší vrstvu české buržoasie. Nejjadrnější z jeho humoristických snůšek jsou starší Maloměstský pepř (1893) a Hloží (1896). Tři humoristicoko-satirické romány z českých Kocourkovů, Koleje (1895), U tří bláznů (1899) a Kovové ruce (1903), se povznášejí ok ironickÝm kronikám české 'buržoasie. Z pozdější Štechovy produkce jsou vedle jiných charakteristické velkoměstské i předměstské romány Stěstí Zlatého hroznu (1910), Hřích paní Hýrové (1918), Řetěz (1925). V. Štech se tu všude jeví kronikářem, znalcem, ale i přítelem podnikavého měš·ťanstva a živnostnictva, které se dere spíše kupředu než vzhůru, usiluje o zisk, moc a blahobyt a vyčerpává se nakonec v smyslném požitkářství. V dramatě vzbudil naděje výborný divadelník Štech, jenž zorganisoval vinohradské i brněnské jeviště, svými pokusy o hru společenskou, Zena (1888), Zlatý déšť (1890), poklesl pak od veselohry Maloměstské tradice (1887) ,k šamberkovským fraškám, leckdy 417