nedostatek epické kázně, promlouvá o otázce náboženské, o poměru k půdě a k práci, o pokroku zemědělském a prů-· myslovém, o pojetí smrti, o vztazích rodinných, o rozporu šlechty a lidu, o národnosti, odrodilství a vystěhovalectví i o mravním základě českého obrození. Na Holečkovu filosofii selství, jak se jeví v »Našich« a v četných publicistických projevech, působili stejně ruští »národníci« blízcí směru realistickému, jako slavjanofilové, vycházející z romantiky; ale ani domácí hnutí agrární nezůstalo bez vlivu na Holečkův odklon od idejí liberálních. Holečkova náboženskost nevychází z tradic českobratrských, nýbrž je nejblíže obecnému křesťanství předreformačnímu, uchovanému v selském lidu. S tím souvisí i Holečkův patriarchální selský kolektivismus, vzdálený jak od moderního socialismu, tak od ideálu individualisticky humanitního: silný křesťan může plně sloužiti Bohu jenom v rodině a obci, zabezpečené věrností k půdě. Tím vším se Holeček staví do protikladu k májovcům a k lumírovcům a netušeně prohlubuje ideje ruchovské. Přes tolik realismu osvědčeného ve svých dílech byl Holeček v podstatě duchem romantickým: romantický je Holečkův poměr k lidové písni české a slovanské; doktrině romantické podřizoval své zpravidla reálné modely, povýšené na typy, a to do takové míry, že za ideovou funkcí mizí podíl reality a přímého pozorování; pak jeho dílo, mohutné v partiích lyricky a mravoličně vzpomínkových, pozbývá iluse skutečnosti a přesvědčivé konkretnosti, zvláště když se nedovedl uchrániti před romantickým míšením žánrů a forem a nakonec před stařeckou výmluvností, jež daleko předčila epický proud nejgeniálnějšího a nejrozsáhlejšího románového zlomku české literatury. Kde Holeček v »Našich« čerpá z vlastních vzpomínek, mísí báseň s pravdou; to platí i o jeho pamětech z dětských a jinošských let s názvem Pero (1922-1925 4 sv.), i o knize memoirové a politicko-kritické, Tragedie Julia Grégra (1918). Ze stejných hloubek konservativního názoru a mravu lidového na .iihozápadě Čech čerpali dva rázovití znalci Chodska, J. S. Baar a Jan Fr. Hruška, oba prosycení přísným duchem katolickým a zápalem pro kulturní hodnoty národní. Jindřich Šimon Baar (1869-1925) pocházel ze staré selské rodiny v Klenčí pod Čerchovem, kde se narodil 7. února 409