luje ryze moderní problém vzestupu a rozvratu rodu, jenž zasahuje do života celé krajiny«. Hlavní jeho předností jsou syté partie popisné a jadrné podání dějů pro moravský venkov typických. Kromě svěží knihy pro mládež Bratr Jan Paleček (1902) vyšla ještě jeho sbírka subjektivních obrázků z jihočeského zákoutí, Bostišov (1907, rozš. vyd. 1933). Nad psychologii lidu na Táborsku, podloženou historickými výklady o reformaci a protireformaci, vynikají kresby ostře viděných venkovanů a turgeněvovské obrázky z jihočeské přírody psané zé srdce myslivce a přítele zvířat. Jadrná, lidově původní řeč neobyčejné jasnosti zvyšuje svéráznost Herbenových prací. Literární činnost Herbenovu doplňuje spisek T. G. Masaryk, který podává životopisné údaje, ovzduší i lidský vývoj Masarykův (ve 3 sv. »Zlatorohu« 1926-1927). K němu se pojí i kniha o Masarykovi pro mládež Chudý chlapec, který se proslavil (1928). Alois Mrštík (* 14. října 1861 v Jimramově, t 24. února 1925 v Brně) zapsal se do literatury hlavně jako spolupracovník mladšího bratra Viléma, s nímž vydal Bavlnkovy ženy a jiné povídky (1897) a vesnické drama Maryša (1894). Sám se přihlásil nejprve knihou povídek Dobré duše (1893). V pracích společných, líčících lidový život na rozmezí Hané a Slovácka, projevuje svou osobitost plastickou kresbou postava dramatickým spádem dialogu. Mistrovství došel v obsáhlé, cyklicky seřaděné kronice moravské dědiny Habrůvky, Rok na vsi (1903-1904, v 1dílech, def. úprava, kde Mrštík prohlašuje dílo za společnou práci bratrskou, 1904). Zde ve volném rámci církevního roku zachycuje do malých obrázků neobyčejné lokální věrnosti celé bytí moravského venkova, při práci j v slavnostech, nejčastěji tam, kde lidový zástup víří a hlučí pod nárazy instinktivních vznětů. S bolestí pozoruje autor rozvrat dědinského svérázu i zdraví za sociálních a mravních vlivů velkého města a tu projevuje namnoze až hořký pesimismus, vyvážený citovou účastí s lidem. Obrazy ty jsou cennými doklady národopisnými a šťastnými ukázkami důsledně realistického pozorování. Dílo Mrštíkovo doplňují zanícené cestopisy Bore Váhom (1919) a posmrtná sbírka feuilletonů, náladových črt a básní v próze Stříbrná nit (1924) s dfIležitými dokumenty o bratru Vilémovi. . Proti Kramolišovi, idealisujícímu ještě skutečnost, jeví se přísným realistou Metoděj Jahn (* 1865 ve Valašském 403