vaných venkovských figurek, povídkových doprovodů k některé časové otázce; vše ozářeno jest jadrným, zhusta drsným humorem. Od tendenční feuilletonistiky postoupil V. Kosmák záhy k novelistice; živě kreslí lidové postavy s patrným sklonem k povahám zvráceným a špatným; vždy, ať charakterisuje rozvoj a rozvrat svých selských hrdinů, ať s epickou silou vypráví některý z typických dějů, vždy dokazuje a odhaluje své mravokárné a náboženské zásady. Mnohé z těchto povídek jsou spojeny do cyklů: Kytice z vonného i nevonného kvítí (1885, později Lidský 'Zvěřinec)) Staří a mladí (1888), Jak byl Rampouch jun. vyléčen (1884) a j. Nejlépe osvědčil své epické umění, satirickou vervu i nemilosrdný humor ve dvou širokých skladbách, Sláva a úpadek Jana Kroutila) pololáníka v Drnkálově (1877) a Jak Martin Chlubil bloudil a na pravou cestu se opět vrátil (1886), a ve dvou výstražných obrazech z města, Eugenie (1882 a 1883 o 2 dílech) a Chrt (1886). Řadu vzpomínkových příspěvků podal k vlastnímu životopisu; jsou často zajímavé pro kulturní dějiny moravské; sem hledí zvláště prvotiny Vzpomínky na mou zemřelou matku (1871) a Vzpomínky bývalého studenta (1878). Drobné, namnoze humoristické kresby v duchu Kosmákově ze života hanáckého psali: kojecký rodák Karel Křen (vl. jm. Frant. Zgoda, 1861-1907), Jan Vyhlídal (18611937), který proslul jako slezský buditel a kulturně historický letqpisec popruštěného Hlučínska a Hlubčicka; a jadrný šprýmař Otakar Bystřina (vl. Ferdinand Dostál, 1881-1931) , znalec lidově psychologických rozdílů mezi Hanáky a Slováky; vynikl zvláště jiskrnou kronikou umělecké bohémy jihomoravské v lidovém prostředí, Súchovská republika (1926). Stejnou oblast jako V. Kosmák, moravské Horácko od Jihlavy až ke Znojmu, volila pro své vypravování Františka Stránecká (vl. Františka Všetečková, provd. Kerschnerová, 1839-1888). Její prosté povídky z moravského života patrimoniálního a lidového, Z našeho lidu (1882), Z pohoří moravského (1886) a j., se vyznačují spíše zájmem národopisným než odvahou pravého realismu. Význam prvních novel Gabriely Preissové (nar. r. 1862 v Kutné Hoře, rodným jménem Sekerové, po druhé provdané Halbaertové, t 1946vPraze) , otiskovaných na rozhraní 80. a 90. let, záležel v tom, že lehkým uměním vypravovatelským, povahokresbou rázovitých postava živým dialogem zabarveným dialekticky upozornila na barvitý a svěží kraj a lid 401