S vědeckým prohloubením národopisu, spočívajícím na pečlivém sbírání a zkoumání zvykoslovném, k němuž dali základ Erben, Sušil a Bartoš, rostlo i bohatství motivů a podnětů pro spisovatele. Především na Moravě, která si dlouho zachovala svůj svéráz a přesné rozvrstvení svých kmenů podle nářečí, kroje i zvyků, byly národopisné snahy velmi živé. Řada spisovatelů ze školy Bartošovy také obohatila látkově novelistiku českou. Sem spadají povídky G. Preissové, časné práce Herbenovy i bratří Mrštíků. Ale vlivem evropského realismu, hlavně rU8kého, a zároveň odvratem od konservativních tendencí k společenskému reformismu přestali se také na Moravě lidopisní spisovatelé spokojovati barvitostí zajímavého povrchu; někteří, jako Herben, se jali zabývati duchovními a sociálními proudy venkova a zařazovali je do spojitosti obecně národní; jiní, jako Al. Mrštík, Metoděj Jahn, V. K. Jeřábek, sledovali nejen postupné rozpadání tradičnÍCh forem společenskomravních, ale i »vládu tmy,~ na dědině a vpád rozkladného městského živlu na venkov; na místě romantické oslavy lidu se nyní ázývala kárná obžaloba, i když doprovázená namnoze účastným soucitem, jak tomu bývá zpravidla v mra voličné tvorbě naturalistické. Národopisné snahy v Čechách, jež vyvrcholily r. 1895 »Národopisnou výstavou českoslovanskou«, neměly na realistickou povídku ze života lidového valného vlivu. V Čechách, kde byla svébytnost lidového života dávno setřena, obraceli se spisovatelé spíše k lidovému nitru než vnějšku, k myšlenkovému a mravnímu životu vesničanů i k sociálním poměrům, ustavujícím novou podobu venkova, namnoze za leptavého působení měst, industrialisace a zproletarisování pracovních tříd. Nejprve upoutal kraj samorostlé svéráznosti, jejž milovala a studovala již B. Němcová, Chodsko. Tu velká minulost zastiňovala přítomnost a tak první, kdo maloval způsob lidového života na Domažlicku, byl historický spisovatel Al. Jirásek. Teprve později Jiráskův epigon Jan Vrba v historickém románě o selských rebeliích zpodoboval již za vlivu naturalismu jeho tvářnost, odlišnou od romantického selství chodského. Ostatní Šumava ztratila mnoho ze své původnosti životní i plemennou výměnou se sousedy bavorskými; proto K. Klostermann nahrazoval ve svých pracích chybějící etnickou rázovitost šumavských hvozdů konvenční romaneskní zajímavostí. Trojí kraj však otvíral 399