nách dosahují divadelní účinnosti a jsou oblity účinnou náladovostí. Ale nadhozené konflikty jsou konvenční, jejich psychologické řešení mělké; historické tragedie nemají ani jednoty dějové. Retěz Jiráskových dramat se začíná Vojnarkou (1890, kn. 1891), tragedií ze vsi na Litomyšlsku s národopisnými postřehy; z téže lidové oblasti jest čerpána scénická povahokresba s tragickým doprovodem Otec (1894, kn. 1895). Divadelní úspěch mělo i drama ze sedmileté války Emigrant (1898), řešící konflikt vlastenectví a náboženství; starší látku z »Fi1osofské historie« zpracoval v trójaktové komedii M. D. Rettigová (1901); k husitské epopeji »Proti všem« se přímo pojí historické drama Jan Zižka '(1903), jehož děj vyznívá výzvou k svornosti národní; v jakousi trilogii se k němu řadí Jan Hus (1911) a Jan Roháč (1914). Heslo svornosti rozšiřuje na celou oblast slovanskou tragedie nesvorných Polabanů Gero (1904). Symbolickými pohádkami národního dosahu jsou Lucerna (1905) a Pan Johanes (1909), v nichž Jirásek způsobem blízkým J. K. Tylovi zpodobil panský mrav a selský útisk v době rokokové. Věrným životním i literárním druhem Jiráskovým byl jiný žák Tomkovy školy historické a stoupenec názoru o národně výchovné ceně ,prózy dějepravné, Zikmund Winter. Zikmund Winter (184&-1912) narodil se 27. prosince 1846 v Praze. Vykona.v gymnasijní studia na akad. gymn. pražském, oddal se na filosofické fakultě historii a dovršil průpravu profesorskou doktorátem. Nato působil jako profesor v Pardubicíéh, v Rakovníku (1874-1884) a konečně do r. 1908 v Praze na akademickém gymnasiu. Zemřel 12. června 1912 v Reichenhallu v Bavořích. Opustiv básnictví, oddal se Winter v duchu tomkovském nejprve sbírání dějepisného a kulturního materiálu v archivech v Rakovníku a v Praze, sleduje při tom cíle spíše kulturně historické než literární. Při studiu archivním shromažďoval detaily a drobty kulturní, z nichž mozaikově skládal obraz vnitřního života a národního způsobu života českého ze XVI. a XVII. věku. Tak vznikaly menší monografie a obrázky, které Winter sestavoval v pestré sbírky často feuilletonistického podání, na př, V měšťanské světnici starodávné (1888), Kuchyně a stůl našich předkt), (1892), Zlatá doba českých měst (1913 pro mládež) a j. Vedle toho těžil Winter ze studií archivních i pro tvorbu novelistickou, zprvu nepatrného zevního i vnitřního rozsahu. Místně 395