Dramatické básnictví za prvního období Národního divadla. Od slavného znovuotevření dne 18. listopadu 1883zustalo Národní divadlo skoro čtvrt století střediskemt~Íněř veškerého dramatického života českého. Jeho správu vedl v 1. 1883-1900 jako výhradní divadelní vládce ředitel František Adolf Subert. Po vnitřní stránce jest toto čtvrtstoletí Národního divadla dobou stálého boje několika uměleckých slohů, jenž se jeví v programu her, ve výkonech hereckých i v režii. Původně jdou svorně vedle sebe epigonský sloh patetické tragedie a plytká z Francie přejatá salonní elegance kon~ versačních kusů; v obou případech se skrývá pod oslnivým povrchem namnoze vnitřní prázdnota. V tomto období ovládají divadlo eklektičtí básníci romantického směru, herci ze starší deklamační školy, režiséři vychovaní na musejním přepychu; přitom dusí cizí hry dramatickou tvorbu původní. Dost nesměle vstupuje k nám básnický realismus. R. 1887 se uvádějí na Národní divadlo zásluhou Pavla Durdíka jakožto pokus čtyři ruská dramata k vnitru obrácená; značně později zasáhl do českého divadelního vývoje scénický naturalismus severoněmecký. Ale našeho divadla si dobývá spíše domácí genrová drobnokresba realistická, hlavně pokud předvádí český venkova naše malé město. Tu ve službách autorů přinášejících pestrost vesnického života, Stroupežnického, Jiráska, Preissové, bratří Mrštíků, nacházejí svou svéráznost i herci, kteří oživují vzpomínky svého mládí ztráveného uprostřed venkovského lidu, i· režiséři, již mají po ruce národopisnou xlekoraci pro své spíše realistické než ilusionistické výpravy. Ale vlastní uvědomělý rozvoj realistického dramatu spadá teprve do let 90., ve shodě s proudy v ostatním písemnictví a umění; teprve tehdy postoupilo se i na »Národním divadle« od realistického genru k realismu ideovému. Z výkonných hereckých sil »Národního divadla« se mnohé proslavily již na »Prozatímním divadle« (viz o nich výše): Otilie Sklenářová-Malá; Karel Simanovský, částečně František Kolar, Jiří Bittner a jmenovitě Jakub Seifert. Zde povznesl se Jindřich Mošna až k tragické výši charakterní kresby a k jímavě lidovému humoru typických postav venkovských. Vedle něho vynikl Josef Smaha (1848-1915) a Jakub Vojta Slukov (1847-1903). R. 1888 se stali členy »Národního divadla« Hana Kvapilová a Eduard Vojan; je 382