»Kritika let 90.«, F. X. Šalda, Jiří Karásek, Jindřich Vodák, podrobila dílo básníkovo přísné revisi, když již dříve L. Čech a T. G. Masaryk jim připravili půdu svými analysami; ukázala ke vzorům, analysovala nejednotnost ideí, posoudila jeho formalismus,zevrubně rozebrala básnické prostředky. Boj o Vrchlického v 90. 1., do něhož na straně odpůrců Vrchlického zasáhl zvláště také J. S. Machar, náleží k hlavním literárním sporům tohoto období a přispěl značnou měrou k odlišení generace staré a mladé. Přispěl však také k hlubšímu a spravedlivějšímu poznání životního díla Jar. Vrchlického. Ohromnost a nepřehlednost díla Vrchlického sama vybízela, aby byly z něho pořízeny orientační antologie; některé z nich pocházejí od básníka samého. Podle poetických druhů a látek roztříděna jest dvojdílná Antologie z básní Jaroslava Vrchlického (1894 a 1902), jejíž první díl obsahuje tvorbu z let 1875-1892, druhý z desetiletí následujícího, a to jak lyriku, tak i epiku; básník ji pořídil s vzornou autokritikou a jemným vkusem. Z celé tvorby Vrchlického pořídil Výbor z básní (1933 ve sbírce»Kytice«) Arne Novák, přihlížeje k přísnému hodnocení kritickému. Ve »Světové knihovně« vyšly Portréty básníků (1897), výbor to literárních charakteristik ve formě sonetů, a České balady (1901), výbor drobné epiky Vrchlického s látkami národními. B á s nic k á š k o 1 a Jar o s I a v a V r chl i c k é h o. První, kdo se přidrželi směru Vrchlického a jeho francouzských vzorů básnických, byli dva účastníci III. ročníku almanachu »Ruchu« r . 1873, Otakar Mokrý a Karel Kučera. Člen jihočeské družiny z »Anemonek«, Otakar Mokrý (* 1854 v Čes. Budějovicích, t 1899 ve Vodňanech), dlouholetý společník Zeyerův ve Vodňanech, kdež byl notářem, vzdělal se na romantice polské, z níž překládal Julia Slowackého. V původním jeho tvoření básnickém se střídá epika motivů hl. legendárních s lyrikou reflexivní a krajinářskou, kdežto v intimní poesii, zvláště milostné, Mokrý neměl štěstí. V Jihočeských melodiích (1880) sloučil výmluvnou meditaci dějinnou a vlasteneckou s rázovitou malbou svého jihočeského domova; tak i v básnické povídce o zápase Rožmberků s husity Na Dívčím kameni (1885). Básně (1883) obsahují vedle toho výběr máchovsky melancholické a pohádkově zastřené mladistvé lyriky a řadu motivů od Adrie, Slovinska a z Tater. V Dumách a legendách 374