mysltI a složitých představ do stručné formy znělky; Theodor de Banville ho učil formalistické hře slokami a rýmy. Tito následovníci Victora Huga, nazývaní »parnassisty«, posilovali Vrchlického i v jeho kultu básnické formy, kterou přivedl u nás k nezvyklé virtuositě, když byl prošel také znamenitou školou velkých vlašských mistrů renesančních. Básnický princip formální jest u Vrchlického v podstatě dosti příbuzný principu Sv. Čecha, jehož na rozdíl od běžného mínění nepokládal za svého proti chůdce a jemuž věnoval řadu vřelých projevů příležitostných. Oba básníci jsou verbalisté, kteří hromadí za zvýšením názornosti pojmové a dojmové obrazy, metafory, analogie, vidouce v této amplifikaci básnickou sílu; Sv. Čech tíhne přitom více k poetickému popisu. Vrchlický l:e kontrastu rétorickému. I k J. V. Sládkovi, s nímž žil v důvěrných stycích osobních, vedou od Vrchlického některé stopy, ale zásadní různost přece jen nedopustila hlubší vzájemný vztah umělecký. Význam .Tar. Vrchlického pro tvarové zmnožení českého básnictvi nesmí se pojímati jen tak, že naučil naše básníky novým veršovým umělostem, že zavedl k nám velký počet potud neznámých strof, genrů, bohatství figur a tropů, nýbrž hlavně v tom smyslu, že po prvé a průkop ně ukázal, jak pro nesčíslný počet vnitřních básnických možností pravý poeta může najíti nesčíslný počet možností formálních, a to v živém duchu českého jazyka. Jeho činnosti chyběla však většinou autokritika: knihy nejsou organicky sestaveny a spořádány, nýbrž často jen mechanicky v určitém období sebrány; nebývá přihlíženo k tomu, aby vedle vykrystalisovaných básní nestály improvisované náčrty, aby se v pouhých variantách neopakovaly tytéž dojmy, nálady, ano i motivy; reminiscence literární nejsou vždy odloučeny od samorostlé tvorby. Básníkův nedostatek úcty k sobě samému vzbuzoval u kritiky ostrý a spravedlivý odpor. Kdežto na rozhraní let 70. a 80. byl básník hlavně se stránky látkové, kde se žádaly po něm násilně náměty české, a s hlediska úzkoprse moralistního pro své »pohanství« i pro kult nahé ženské krásy nejen podceňován, ale i odsuzován, zavládl koncem 80. a počátkem 90. let pravý opak a díla jeho zmocnilo se nekritické chvalořečnictví; právě v té době ubývalo kritičnosti a v produkci jeho se jevil zřetelný úpadek; tehdy se realistický proud a později i symbolistická vlna ve vývoji českého básnictví s Vrchlickým zřejmě a trvale rozešly. 373