ky všeslovanské v duchu Kollárovy vzájemnosti; v ní @ se zřejmými sympatiemi ruskými - spatřoval vlastní politické řešení české otázky a zároveň i klíč k problému rovnováhy evropské. Nejinak než Kollárovi "jest i Svat. Čechovi vzájemnost a jednota všeslovanská výrazem humanitního názoru na dějiny i na mravnost. Byl-li Kollár typický básník předbřeznový, přinesl si Sv. Čech již z domova politické ideje roku osmačtyřicátého: demokracii, liberalismus, požadavek svobody náboženské a společenské, odpor k zjevenému a církevnímu náboženství. Silněji než kdokoliv z jeho souč'asníků hlásil se Svat. Čech, v podstatě nacionalista a liberál, k požadavku sociální spravedlnosti; požadoval ji zvláště pro dělníka, »hrdinu budouc·nosti«, ač stavu selskému, z něhož vzešli jeho předkové, uchoval vždy sympatie nejvřelejší. Leccos z jeho názorů zbarveno jest romanticky: Čechův demokratismus souvisí co nejtěsněji s láskou k venkovu, s roztouženým steskem měšťáka po ztraceném ráji přírodním, s kultem lidové písně; jeqo vlastenectví se opírá o velice živý historismus, v němž však zřetelněji než u básníků předbřeznových proniká záliba pro českou reformaci a její tragickou dohru v protireformaci. I l~ Sv. Čecha právem nazývati »posledním básníkem národního obrození«. Také K. H. Mácha byl již miláčkem básníkova otce a jeho spisy náležely k nejsilnějším dojmům Čechovy mladistvé četby. Myšlenkově si z něho Čech osvojil nemnoho; ale mocnější byl jiný podnět Máchův: uvedl Cecha k ruským a polským byronistům; z nich Mickiewicz, Krasilí.ski, Lermontov a Puškin působili v mladosti nejvíce. Forma byronské veršované povídky se skromnou epickou nití, ale s hojnými odbočkami krajinářskými, záliba pro rozlehlé popisy, sklon k rétorické deklamaci - to vše váže Sv. Cecha ke křídlu byronistů. Sv. Čech dospěl však umění objektivnějšího, než shledáváme u Byrona. Naučil se, ne bez cizích vzorů, plniti epiku rušnějším životem moderním, a proto se mu dařily výpravné skladby dějinné silného vnitřního napětí. Kolem r. 1880, v době, kdy vznikla »Evropa«, »Žižka«,»Václav z Michalovic«, byly Čechovy tvůrčí síly na vrcholu; pak nastalo netoliko chabnutí jeho epického daru, ale i pohasínání plamene inspiračního. Slohově zdokonalil Čech českou mluvu básnickou nemá10; proti Hálkovi a Nerudovi položil zvláštní váhu na přesnost verše a plnost rýmu, jakož i na logiku a důsled 345