llstavii proti Palackemu obraz Žižkův jako obezřetneho národního politika. Veškeré tyto práce byly spíše průvodním zaměstnáním vedle hlavního díla dlouhého života Tomkova, vylíčení dějin královského hlavního města Prahy, které jsou v některých částech dějinami celého národa. Dějepis města Prahy počal vycházeti r. 1855 a byl rozvržen na 6 knih, jež měly sahati až do současnosti; ale rámec překročen a dílo dovedeno jen do roku 1609 (úhrnem 12 svazků v letech 185-1901). Dílo opřeno jest o podrobné studie místopisné, jejichž úhrn Tomek předvedl literárně v Základech starého místopisu Pražského (1866-1875 ve 3 d.). »Dějepis města Prahy« měl předváděti hlavně společenskou, hospodářskou, správní, náboženskou a kulturní historii města Prahy, ale, počínajíc knihou III. (v 5 sv. o letech 1348-1436), stal se historií celého národa, jmenovitě v době válek husitských. Tomek snesl a zpracoval obrovský materiál, jda všude do detailů, objímaných stejnou láskou, jakou věnoval hlavním událostem. »Dějepisem města Prahy« se postavil Tomek po bok Palackého. Tomek v nejedné věci měl výhody před Palackým; jeho právnická průprava, jeho střízlivě zdrženlivý úsudek, jeho větší přesnost v zkoumání a užívání pramenů daly mu spolehlivou jistotu, jíž vždy neměl širší a geniálnější duch Palackého, náchylného silně k filosofické spekulaci o dějinách. Tato střízlivá a suchá rozumovost zavedla Tomka v základním soudu o českých dějinách k bludu, jenž se mohl státi nebezpečenstvím; Tomek odsoudil náboženské hnutí české i v nejlepších jeho představitelích, pokud šlo proti autoritě, ani se nerozpakoval schvalovati násilné prostředky, jimiž církev a stát znovu vymáhaly svá domnělápráva. Takto stanul, a to nejen jako dějepisec, nýbrž i jako politik, na stanovisku Palackému protichůdném a liberálním názorům doby nepřátelském. Spisovatelské umění Tomkovo se krylo s jeho lidskou a vědeckou osobností. V. V. Tomek byl vždy přísně věcným a studeně neosobním epikem zevních faktů; se střízlivým klidem a jadrnou věcností konstatuje a vypravuje; ani důvěrnější povahokresba ani obsáhlejší malba dobová nepřerušily volného toku jeho vypravování; ani umělá stavba periody, ani výrazný obraz slohový neprozradily, že V. V. Tomek, vychovaný v studiu právním, má také zájem o slovesné umění svých děl. Vzdával-li se V. V. Tomek vždy rozhodněji evropského 322