všem řečem evropským, kromě toho i cikánštině a hebrejštině se stereotypním heslem »snadno a rychle«. O soustavné a vědecké pěstování klasické filologie jazykem českým zvláštní zásluhy si získal pI'vní český vysokoškolský uči,tel této vědy Jan Kvíčala (1834-1908). K četným ,pracím z různých odborů. klasické filologie, hlavně z exegetiky a kritiky textové se druží dva překlady z klasických řečí, vydané v Bibliotece klasiků řeckých a římských) kterou Kvíčala r. 1863 redigoval: Herodotových Dějin (1863-1864) a Sallustiova Spiknutí Katilinova (1863). Do dóby Kvíčalova hlavního vědeckého působení spadá i založení první české vědecké revue filologické, Listů filologických a paedagogických. Podnět k jejich založení dal r. 1874 v »Jednotě českých filologů« Antonín Truhlář, do redakce vstoupili Jan Kvíčala, Jan Gebauer, Jindřich Niederle, V. Oto Slavík. Do rámce pojata vedle klasické filologie i slavistika a pedagogika; pedagogika byla záhy vypuštěna a r. 1887 list nazván prostě »Listy filologické«. Dějepis literární. Ještě větší měrou než v jazykozpytě se jevila za 60. a 70. let konservativnost v dějinách literárních. Nebeský a Sabina obrátili sice pozornost k modernějším metodám v historii literární a moravský Němec Julius Feifalik pracoval při rozboru staročeských památek již metodou srovnávací, ale dějepisci písemnictví spokojovali se i nadále bibliografickým výčtem místo pragmatického výkladu, suchým katalogisováním místo kflttického rozboru, mrtvým hromaděním knih opisných dat místo živého soudu. Kulturní a ideová souvislost s cizími literaturami sledována nebyla vůbec. Tak literární historii tohoto období zastupují dílem detailní badatelé v oboru knihopisném a životopisném, dílem přesní vydavatelé starých památek, dílem spisovatelé literárně dějepisných monografií, majících pravidelně rámec biografický; posléze popularisující autoři příruček, sloužících hlavně účelům školským; velmi skromně zastoupeni jsou v tomto období spisovatelé, zabývající se dějinami cizích literatur. Nejtypičtějším představitelem těchto směrů a zároveň nejdůkladnějším učencem byl Josef Jireček (1825-1888). Rodák vysokomýtský, pracoval po mnoho let v ministerstvu vyučování hľavně při úpravě 318