vy a jeho překladem Tainovy stati »0 podstatě díla uměleckého« (1879) vstupuje k nám po prvé metoda sbciologicko-krasovědná. Svými výtvarnými kritikami zhodnotil a ocenil současnou generaci výtvarných umělců. Kromě Herbarta zasahá v tomto období k nám z německé filosofie poúze učení Schopenhauerovo, k jehož prvním vykladačům M. Tyrš také náležel. Významným dusledkem uvedení soustavné vědecké estetiky na půdu českou bylo i prohloubení k rit i kyl i t er á r n í a umě 1 e c k é vůbec. Období, značené. jménem Hálkovým a Nerudovým, bylo proniknuto duchem kritickým: boj se starší generací v Čechách provedl Hálek a Neruda právě pod heslem neúprosné kritiky; za předchůdce své považovali spisovatelé kruhu Májového duchy kriticky založené, Havlíčka, Sabinu, Nebeského. Ale kritice, jak ji Hálek a Neruda pojímali podle vzoru mladoněmeckého a jak ji provozovali zejména za polemiky s význačným kritikem staré školy Jakubem Malým, chyběl pevný základ, jednotný názor umělecký, přesné estetické hledisko, vůdčí teorie; byly tu jen společensko-reformní tendence, národně veřejné ohledy, příležitostné projevy zprvu směru kosmopolitického, později v duchu národním. Jako již Havlíček spatřoval i Neruda v literatuře především prostředek národní výchovy a viděl i v kritice jen pomocný nástroj. Teprve Josefem Durdíkem proniká v české kritice soustavná filosofická metoda. Josef Durdík, jejž předurčovaly rozhled v světovém písemnictví, schopnost psychologického pronikání, jemný vkus a vybroušený sloh, aby se stal soudcem ve věcech literatury a divadla, nalezl v herbartovsko-zimmermannovské estetice pevný základ, na nějž bylo možno českou kritiku postaviti. Jeho přísný dogmatismus a jeho pevná objektivita znamenaly pro vývoj české kritiky zákon a kázeň, vážnost a jistotu a byly proto živly hlubšího pokroku, právě že brzdily falešnou libovůli a nahodilou náladovost; byly principem vědeckého členění a logické discipliny v chaosu literárního novinářství. Méně šťastni byli někteří jeho následovníci, kteří se v duchu apriorní kritiky dogmatické nesnažili vykládati díla básnická, nýbrž kladli zákony a všeobecná pravidla, někdy zastaralá a zastavující organický vzrůst literatury. Z apriorních kritiků dovedl jen Ferdinand Schulz podepříti své vývody empirií literárně dějepisnou. Do pedant~ 314