českého divadelnictví, jehož speciálním historikem se ukázal i řadou drobných statí časopiseckých a slovnikářských. Filosofie, estetika a kritika v letech 60.-80. Od 50. let stal se v české filosofii vůdčím filosofickým směrem a metodou Herbartův realismus. První český hlasatel Herbartův s katedry universitní, Josef Dastich (18351870), spokojil se ještě orthodoxním vykládáním a tlumočením jeho myšlenek. Teprve později nastoupilo volné pokračování v Herbartově duchu a prohlubování jeho nauky. Eklekticky doplňoval Herbartovu nauku první profesor filosofie na české universitě, Josef Durdík (1837-1902). výborným pracovníkem se ukázal v třídění věd (O pořadí nauk filosofických, 1886), v dějepisectví filosofie (Dějiny filosofie nejnovější, 1887), v psychologii (Psychologie pro školu, 1872 a populární Karakter, 1873) a jmenovitě vestetice. Tu propracoval nejsoustavněji v dílech Všeobecná eatetika (1875) a Poetika jakožto estetika umění básnického (1881). Všechna hojná díla Durdíkova vynikají i formou, jasným, klidným slohem a elegantním výrazem; Durdík byl i šťastným tvůrcem českého názvosloví filosofického. Co nejúže souvisel Durdík s uměním literárním, především dramatickým. Sám složil dvě historické tragedie a výtečně přeložil Byronova »Kaina« (1871) a »Parisinu« (1869 v »Květech«). Byronovi věnoval i vynikající studiO poesii a povaze lorda Byrona (1870). Výběr svých přísných a učeneckých posudků děl básnických a dramatických vydal v knize Kritika, výbor úvah (1874), jež ukazuje Durdíka jako stoupence kritiky estetické. Významným doplňkem jejím je Kallilogie čili o výslovnosti (1872) s bystrými poznámkami o jazyce. K literárnímu a zejména divadelnímu teoretikovi Durdíkovi druží se teoretik umění výtvarných, Miroslav Tyrš (* 1832 v Děčíně, -j- 1884 vOtzu v Tyrolích). Soustavným studiem řecké plastiky a řeckého umění pohybového dospěl helénského ideálu tělesné i duševní rovnováhy a jako zakladatel hnutí sokolského (r. 1862 s tchánem Jindřichem Flignerem) si učinil cílem vychovati národ k tělesné kráse a mužné zdatnosti. Své zásady tělocvičně reformní shrnul v Základech tělocviku (1872) a v Tělocvičné soustavě sokolské; stvořil a vydal též české názvosloví tělocvičné. N apsal četné úvahy z teoretické estetiky a z umělecké výcho 313