tu nedbá ani velkých časových hnutí ani koloritu dobového. Poslední výpravná práce Kolarova, umělecký román z doby přítomné, Muzikanti čili Ďábel ve fraku (1867), zastírá podivínský děj nekonečnými episodami i neúměrnými úvahami všeho druhu. Jako prozaik Kolar rád útočil na své literární odpůrce, jichž měl bez počtu; zvláště si je bral na mušku v Povídkách veselého studenta s červenou karkulkou (ve »V čele« 1850) a v duchaplných feuilletonech, podpisovaných značkou Medardus, s níž uveřejňoval i úvahy žurnalistické a cenné posudky hudební. Jeviště, na kterém po léta vítězil Kolar herec, ovládal i Kolar dramatik. Hlavní význam mají jeho truchlohry historické, v nichž se hlásí epigon divadla Shakespearova a poshakespearovského; tragičnost se promítá smělým patosem; postavy převyšující životní průměr jsou zmítány drtivou vášnivostí; do temného děsu se mísí bezuzdný humor. Důkladný znalec divadla tvořil místo psychologických povahokreseb vděčné herecké úlohy a vnitřní tragiku situací nahrazoval působivostí velkých scén. Jako v románech zanedbával Kolar i ve hrách dějinnou přesnost a ,jemnější zbarvení kulturní, zacházeje velmi libovolně se svými historickými pomůckami. Již Kolarovi současníci vytýkali jeho tragediím nepůvodnost, a důkazy takové závislosti látkové i formální hlavně na Shakespearovi a Schillerovi byly později rozmnoženy skoro pro všecka: díla Kolarova. Tak se Monika (1846, přeprac. 1853), tragedie s počátku války třicetileté, zakládá na Byronově »Wernerovi«; Žižkova smrt (1850), ohlas to revolučních idejí r. 1848, čerpá ze »Žižky« Schubertova a Schillerovy »Panny Orleanské«; Magelóna (1852) s látkou věku Rudolfova vzala fabuli z povídky Wachsmuthovy a jednotlivosti z historií Shakespearových; nejlepší drama Kolarovo, kde. se pokusil o dobový kolorit i v dikci, je tragedie českého žida sexe· kucí staroměstskou v pozadí, Pražský žid (1871); na pobělohorskou tragedii Smiřičtí (1882) působil Stroupežnický »Černými dušemi«. Veselohry Kolarovy zabíhají často do nevkusné fraškovitosti. Pro spisovatele jsou z nich příznačny obě komedie historické, Mravenci (1869, původně »Číslo 76«), kde Kolar zdramatisoval svůj obrázek z měšťanské a umělecké Prahy barokní, »Malíř Rainer«, a burleskní výjev z pražského rokoka seskupeného kolem Mozarta Umrlčí hlava (1884). 309