ského. Pť1eger, Jeřábek, Zákrejs, Bozděch náleží k jejich škole. Přes všeobecný mohutný zájem o divadlo nebyla dramatická činnost tohoto období zvláště bohatá; kromě staršího již J. J. Kolara viděli jen Fr. V. Jeřábek a E. Bozděch na scéně svoje výhradní působiště. Neruda se záhy odmlčel, v Hálkově činnosti zaujímá básnění tragedií jen neúspěšnou episodu: V. Vlček se uchýlil od divadla k románu; Šmilovského divadelní hry mají význam jen podružný. Proto převládaly překlady hlavně z němčiny a francouzštiny nejen na jevišti, nýbrž i v tehdejších sbírkách divadelních her; z nich vynikly Pospíšilova Divadelní bibliotéka (1852-1895) a Výbor spisů dramatických (186-1872). Nejmohutnější divadelní osobností tohoto období byl Josef Jiří Kolar (1812-1896). Narodil se r. 1812 v Praze, studoval nejprve filosofii a medicinu a stal se pak vychovatelem v Uhřích; vykonal ces1y po Německu, Francii a Turecku. Když se navrátil do Cech, byl získán Tylem, s nímž se brzy na smr-tznepřátelil, pro divadelní dráhu a působil nejprve jako ochotník českého divadla, pak jako herec stavovského divadla zemského, při jehož českých hrách účinkoval v 1. 1847-1863. V 1. 1866-1873 se účastnil jako vrchní režisér a přední herec zemské scény představení českých i německých; odešed 1'.1873 na odpočinek, vystupoval občas na Národním divadle a zemřel r. 1896. Kolar byl největší hereckou osobností pražskou své doby; kreslil vášriivé, démonické a výsměšné povahy ve velk~ch obrysech; ztělesňoval nevyrovnatelně zvláště nadprůměrné postavy Shakespearovy. Při tom byl podporován obsáhlou sčetlostí v západoevropském písemnictví klasickém i romantickém, znalostí četných jazyků, uměleckým, zvláště hudebním vzděláním, takže pronikavě chápal díla dramatická. Začátky Kolarovy zřetelně ukazují k německé romantice. Básnicky se přiklonil k E. T. A. Hoffmannovi a k Jeanu Paulovi, přijav od onoho divokou fantastičnost, strašidelné e~kty a dravý humor; od toho pak neklid v citovosti, rozmarnost ve stavbě, chlubné polyhistorství a překotnost episod. To prokázal v několika pracích, shrnutých jako Sebrané romány (1854-1861). Z nich Malíř Reiner zahajuje řadu historických obrazů Kolarových, dovršených románem z doby Rudolfa II., Pekla splozenci (1862): Kolar 308