by; nejrázovitější z »pověstí«, Poslední poustevnice (1886), látkou i humanitním deismem se řadí těsně k »Posledl1í paníHlohovské«. Spletitější stavbu a větší rozsah majíRomanetta z Ještěda, naplněná namnoze živly tajemnými a nadpřirozenými a vracející se někdy k tématům velkých ještědských románů autorčiných; tak motiv rodinné kletby znovu zpracován v romanetě U sedmi javorů (1890), Eviččinu oběť bere na sebe Monika Velebová, hrdinka romaneta V hložinách (1885), kdež opět Světlá záporně odpovídá k otázce po oprávnění rozvodu. Do dvou cyklů se seskupily četné novely, v nichž K. Světlá kreslila starosvětské obrázky z měšťanské Prahy na úsvitě XIX. věku, volíc buď látky ze života bohatého kupectva neb měšťanstva, buď z důvěrného ovzduší pobřežních dřevařů a rybářů; jsou to sbírky Pod starými krovy a Ze staré Pmhy. S nimi těsně souvisí pět prací vesměs z poslední doby, shrnutých pod titul Ohlasy z roku 1818 (v sebr. sp.), kde revoluční události, zachvívající hlavně kruhy studentskými, jsou pozadím všedních příběhů milostných. Jiná skupina však, představovaná románem Miláček lidu svého (1882) i sbírkami Tendenční povídky pro náš lid a Časové ohlasy (v sebr. sp.), nese soustavná a uvědomělá snaha stvořiti lidovou četbu, která by ve smyslu rozhodného a bezohledného vlastenectví odpovídala ke všem časovým otázkám. Národnostní horlitelka zatlačuje básnířku. Kromě této produkce novelistické, k níž se druží osm povídek pro mládež, nepojatých však do sebr. spisů (mezi nimi nejsvěžejší jest povídka Skala mé štěst'í z r. 1867), psala K. Světlá i časové články, úvahy o ženské otázce a pak vzácná díla vzpomínková, podávající bohatou látku nejen jejímu· životopisci, ale i dějepisci kulturnímu a literárnímu vůbec. Upomínky (1874, knižně 1888) líčí její mládí, Z literárního soukromí (1880, knižně 1898) dobu jejích literárních počátků. Z obsáhlé její korespondence důležité jsou dopisy adresované B. Němcové, vzájemné dopisy Světlé a Podlipské z 1. 1853-1858 a korespondence s EI. Krásnohorskou. Obsáhlému a mohutnému dílu Kar. Světlé se nedostalo v době její tvůrčí síly ani žáků ani pokračovatelů. Vše, co v románovém umění K. Světlé jest romantické, pozbylo u pozdějších pokolení váhy a porozuměnt Zato rysy, vybočující v jejích pracích ještědských z literárního programu romantického, se staly inspiračním vznětem pro české rea 305