osobní; v posledním a nejobšírnějším románu N emodlenec (1873) osnován jest děj na dvou psychologických středech: poslední z Luhovských, »nemodlenec« Michal, se přerozuje od prostoduchého křesťanského idealisty v nihilistického hmotaře a konečně v deistu-lidumila, kdežto Dalena roste od nenávisti k Michalovi k lásce a posléze od lásky vášnivé k lásce sebezapíravé, jež se Michala zříká. Souběžně s těmito velkými romány vznikaly drobnější povídky a obrázky ze života ještědského; středem jest vždy jedna povaha nevšední, propracovaná do duševních odstínů; dějové zápletky i hlubší konflikty jsou vyloučeny; příběhu podáno jenom tolik, kolik je potřebí pro povahokresbu. Seřazeny jsou ve dvou souborech. Kresby z Ještědí (1880). ovládány jsou jasným hravým humorem, jenž se po prvé přihlásil v »Kantůrčici«, a obsahují několik novel, z nichž je nejznámější Hubička (1871, odtud vzala El. Krásnohorská látku k šťastnému libretu pro zpěvohru Smetanovu) . Řidčeji než na Ještěd zacházela K. Světlá v tomto údoJ>í pro látky povídkové do svého rodiště, kde ji hlavně vábily dvě společenské vrstvy staropražské, bohaté velkoobchodnictvo a starosvětské kupectvo. V uzavřené a svéprávné celistvosti zpodobila Světlá pražskou buržoasii a její příživníky pouze humornou povídkou vzácné svěžesti Černý Petříček (1871). Ve Zvonečkové královně (1872), chmur-· ném románě z dob reakce-Leopoldovy, se pokusila romantickým způsobem řešiti dušeslovný problém, jak se žena, jejíž láskou bylo zhrdnuto, mění ve vášnivou mstitelku. Pozadí děje tvoří obraz náboženských poměrů s protireformačními snahami jesuitů a revolučního hnutí zednářského. Romaneskněji, ale též mlhavěji vylíčila Světlá již dříve v Poslední paní Hlohovské (1870) dobu Josefa II. Tři práce obohatily nyní skupinu společensky-konversačních novel: Okamžik (1873) a Konec a počátek (1874) se zabývají podmínkami mravně správného manželství, kdežto obšírná povídka V zátiší (1878), stojící na rozhraní k období poslednímu, je jakýsi protějšek »Lásky k básníkovi«; rozpřádá diskusi o úkolu básníkově ve společnosti a v národě. Do posledních prací K. Světlé vniká kromě hlasité tendence také divoká fantastičnost a romanesknost dějová. Ta ovládá též dva cykly povídek ještědských. Kratší a prostší jsou zařazeny do svazku Pověstí z Ještěda) v němž spisovatelka zobrazuje hlavně chmurné časy selské poro 304