jsou povídky začátečnické, rýsuje se v novelistickém arcidíle O krejčíkovic Anežce (1860) již celá osnova ještěd. ských románů a ve Skaláku (1863) se zpovídá s psychologickou věrností a přitom s obdivuhodnou silou objektivace ze vztahu k Janu Nerudovi. V několika pracích oživovala paměti otcova rodu na Českobrodsku, sdružujíc náboženské motivy s výstřední dějovou romantikou. Tak vznikly práce: Několik archů z rodinné kroniky (1862), Ještě několik archů z rodinné kroniky (1863) a později selankovitě nadechnutá Purkmistrovic Katinka (1874). S nimi se látkově stýká román N.a '!kJ2itě (1864) ; v popředí několika osudů jest tragický příběh idealisty Jarolíma; od nihilismu a skepse roste k lidumil st ví a k odhodlání, obětovati se za národ v době jeho krajního úpadku. Mnoho vlastních mladistvých zkušeností zpodobila Světlá v nejrozsáhlejším románě prvního svého období, v První Češce (1861); z temného ovzduší patr:icijské rodiny staropražské vyrůstá hrdinka k osvobozujícímu poznání, že pravdivou přirozenost citu a štěstí lze najíti pouze v přírodě, na venkově, v lidu, v národnosti a ve věrnosti, tradicím českých dějin náboženských. Velké ještědské romány vznikly v sedmiletí 1867-1873. Ve všech oslavuje Světlá vítězství mravních sil nad sobeckými vášněmi, budujíc přitom na osudném prožitku vlastním; ve všech ústřední, v nadlidských rysech malovaná postava drtí osobní blaho, aby se obětovala v kategorickém imperativu štěstí cizímu neb i obecnému požadavku mravnímu; a tak etický růst povah, hlavně ženských, jest vlastním námětem těchto skladeb. Ústřední děj má vždy jádro erotické, ale řeší zároveň problémy společenské, jmenovitě otázku mravnosti v manželství; kolem něho se kupí postavy podružné, prokreslené názorně i podrobně; barvité výjevy národopisné zpestřují dění. Osvícený sedlák Antoš Jirovec a dívka hlubokého citu Sylva ve Vesnickém romá~(1867) podřizují možnost vzájemného štěstí zákonu nezrušitelnosti manželství; v Kříži u potoka (1868) vykupuje Evička celý prokletý rod tím, že se pokořuje před milostnici mužovou a odtrhuje sama od švakra, jehož horoucně miluje; Kantůrčice (1869) je historie dívky, která ukáže rozpolcenému inteligentu svou láskou cestu k opravdovosti životní; hrdinka románu Frantina (1870) vraždí na vrcholu lásky svého milence za to, že sám zrušil právo a zákon, a ničí tak své štěstí, aby zjednala prúchod mravnosti nad 303