sobila očistně na přítele, sama pak jako žena i jako básnířka se mocně prohloubila a v »messianismu« odříkavé lásky našla prazkušenost životní, k níž se vrací ve všech svých velkých dílech asi do r. 1873. R. 1892 napsala poslední práci povídkovou »Blázínek« a spoutána chorobou, zahloubala se do studií filosofických i náboženských; od r. 1886 neopustila Prahu a zemřela tu dne 7. září 1899. Spisy Karoliny Světlé chronologicky utřídil L. Čech do tří skupin. V průpravné době, s~hající až k velkým ještědskÝm románům, vL 1858-18 6 6, psala Světlá buď společenské novely o mravním rozvoji duše ženské neb kratší povídky ještědské s jedinou rázovitou postavou v popředí nebo romaneskně zpracovávala děje národního obrození. Na vrcholu tvůrčí síly stanula Světlá v druhém období, v 1. 1867 -18 7 8, kdy zpodobovala Ještěd jak v rozsáhlých románech, tak v úsečných povídkách. V posledním období vLl 8 7 8 - 1 8 9 1 podřizuje Světlá slovesnou činnost tendenci výchovně vlastenecké; současně se ohlašuje úbytek umělecké síly. K ještědskÝm pracím přibývají drobné kusy povídkového povahopisu a větší »fomaneta«, obrázky z r. 1848 a ze staré Prahy. Konversační a salonní novely prvního období jsou studiemi ženských povah: protiklad dvojího ženství, staršího, plného předsudků a samolibosti, a nového, jež jest rozumově i mravně emancipováno a zasvěceno službě vyšším ideím, tvoří dějovou osu; v hojných hovorech se vykládají zásady spisovatelčiny o lásce, manželství, o umění a ná· rodě. Vedle drobnějších prací, na př. Dvojí probuzeni (1858), Sestry (1859), Společnice (1859), náleží sem dvě delší povídky tésové: Láska k básníkovi (1860) se zabývá otázkou o básníkově poslání a o ženině vlivu na jeho tvoření; Rozcestí (1868) řeší problém české šlechty i tési o úkolu hereckého umění. První ještědské povídky K. Světlé, založené na ústním podání rodiny Mužákovy, se blíží novelistickým povahokresbám B. Němcové: kolem nevšední figury ženské se kupí barvitý živel národopisný a děj zcela skrovný; zvolna se však Světlá odvažuje smělého zhrdinštění postav ve smyslu tragickém a umělejší komposice; lidopisného zbarvení a dialektických zvláštností ubývá, kdežto dramatické prvky se zesilují; postupně promítá básnířka milostnými ději vlastní hluboké zážitky. Kdežto Selka (1858), Cikánka (1.863), Lesní panna (1863) a Lamač a jeho dítě (1864) 302