duši moderní ženy probouzející se k mravní samostatnosti; psala v duchu doby historické romány fantastického zapletení a svobodomyslného názoru; ano, nejinak než Neruda, oživovala staropražský pitoreskní svět s jeho zajímavými postavami. Ale vrcholnými pracemi K. Světlé jsou její romány a povídky ze života rázovitých venkovanů českých, jež studovala s výtečným smyslem pro charakteristiku a pro ideový jejich svět, neopouštějíc romantickou psychologii a dobové tendence. I tyto románové skladby prosyceny jsou, stejně jako její novely společenské, romány historické a povídky lidově tendenční, dobovými ideami. Jejich rekové a rekyně volají po osvobození jednotlivcově, po odpoutání rozumu od autority, po sociální spravedlnosti, po zvýšení ženiny účasti na mravním a společenském díle člověčenstva, v pozdní době jejího tvoření pak zejména po národním uvědomění. Vyšším těmto ideím slouží u K. Světlé vlastní románový příběh, skoro bez výjimky milostný, soustředěný kolem význačné postavy ženské; ideje se promítají celým dějem, hlavně oběti lásky, která jest u Světlé posledním tragickým rozřešením všech sporů ve vesmíru. Karolina Světlá (1830-1899), rodem Johanna Rottová, se narodila 24. února 1830 na Starém Městě pražském v kupecké rodině z českého otce a českoněmecké matky. Z dětství přinesla si mnoho dojmů ze staropražského měšťanského prostředí; prožila však též bolestně otázku národnostní a boj nadané dívčí duše se zpátečnickým okolím; lidumilný otec a přemítavá sestra Žofie působili na ni silným vlivem. Národní uvědomění zesíleno bylo událostmi r. 1848 a zvláště r. 1852 sňatkem s českým profesorem Petrem Mužákem, který již r.1850 seznámil sestry Rottovy sB. Němcovou. R. 1853 poznala kraj a lid ještědský, bydlíc v rodišti svého chotě, ve vesnici Světlé pod Ještědem, kterou od r. 1853 do r. 1886 navštěvovala téměř každoročně. R. 1858 se stala spisovatelkou a první její novela »Dvojí probuzení«, psaná na francouzskou látku, vyšla přičiněním Hálkovým v 1. roč. almanachu »Máje«; druhou její prací byla již povídka z Ještěda »Sefka«. Od r. 1858 do r. 1891 byla horečně činna, věnujíc své volllé chvíle hla':!1ě praktickému řešení ženské otázky, v níž zdůrazňovala ~vláště právo ženino na vzdělání, spatřujíc přece hlavní úkol její v obětavém povolání milenky, matky a ženy. Do r. 1862 sjJaueÍ. milostné přátelství s J. ~erudou, které Rvětlá sama pi'erušila resignovaným sebeoMi:ováním; v něm pu 20 - Arne Novák, Stručné dějiny literatury české. 301