netajil svou láskou k českým tradicím reformačním a k selskému lidu; složky událostí bělohorských rozebral důmyslněji než kterýkoliv z jeho vrstevníků. Přední z jeho románů, zahájených již r. 1860 Annou z Kunštátu a shrnutých od r. 1895 s titulem Sebrané dějepisné romány, jsou: Praha a Řím (XVI. stol.) , Astrolog (XVI. stol.) , Paměti katovské rodiny Mydlářův v Praze (XVII. stol.), Pád rodu Smiřických (XVII. stol.), Poslední Budovec (XVII. stoL), Marie Terezie a Karel VII. (XVIII. stol.) , Sedláci u Chlumce (XVIII. stol.) , Hrabě Špork (XVIII. stol.), Tajnosti pražské (z r. 1848). Z ostatních historických novelistů této doby byl vpravdě básnicky nadán účastník almanachů »Lada Nióla« i »Máj«, Jan Bohmnil Janda (1831-1875), posléze úředník zemského výboru v Praze, jenž se podle svého rodiště Pátku na Cidlině psal s pseudonymem Cidlinský. Pozdní soubor Básní (1873) obsahuje vedle překladů ze Slowackého, Heina a Bérangera jadrné balady ze života lidového, cikánského a indiánského, jemně procítěnou lyriku milostnou a hrdě zachmuřenou vlasteneckou meditaci.. Do sbírky pojat i veršovaný obraz ž doby pohusitské, Jan Talajús z Ostrova (1864); epos jest dokladem, kterak spisovatel, překonav kolem r. 1860 subjektivní boly, spěl k hutné předmětnosti. Láskou k husitské době prosytil Janda též trojdílný cyklus z dějin rodu poděbradského za husitských válek: Pod Vyšehradem (1868), Anna Městecká (1870) a Boček (1871). Janda upoutává tu lehkým proudem vypravovacím, hlavně pak snahou postihnouti hybné síly českých dějin za husitského období, a to jak národně politické tak i sociální, celkem v duchu vlasteneckého liberalismu protiřímského a protiaristokratického. Život vesnický rodného kraje se Janda pokusil zobraziti v řadě povahokresebných povídek, dílem předcházeje, dílem doprovázeje sourodé práce Hálkovy. Průkopnickou cenu mají Jandovy svěží črty ze života loveckého ve volné přírodě. Povídkové umění české období Hálkova a Nerudova vrcholí mohutnou postavou K a r o I in y S vět I é. K. Světlá podléhala ve značné míře tendenčnímu románu mladoněmeckému a romantickým výtvorům George Sandové; vedle toho připjala však svůj vývoj přímo k tradici domácí, představované B. Němcovou a nesoucí se k pravdivému zobrazení české duše lidové. Psala tendenčně zbarvené povídky společenské, kde romantickým způsobem kreslila 300