Na domácí půdě (1872), Nalžovský (1878), Právo lásky (1890) aj., neb široké skladby ze starých českých dějin: Anežka Přemyslovna (1879), Jaroslav !3ternberk (1881) a Přemysl Otakar II. (1892) ; vrcholem, kromě autobiografického románu Peregrinus (1882), jsou romány sociální: Osud a nadání (1872), Příbuzní (1878), Lidské ''-'čely (1889) a Břeh (1891). Krásný obraz povahy S. Podlipské kreslí její korespondence se sestrou Karolinou Světlou z r. 1853-1858 a vzácné dopisy s Jar. Vrchlickým. Věnceslava Lužická (1835-1920) vlastně Anna Srbová, redaktorka »dámského« časopisu »Lada«, určeného domácnosti, zábavě a povahové výchově, nesledovala ve svých rozvleklých románech, na př. Na zříceninách (1878), Salomena (1887), Zlaté srdce (1893), ani ve svých novelách vyšších cílů literárních. Většina ze jmenovaných novelistů (Vlček, Schulz, Podlipská) se pokusila i o povídku historickou, žádný z nich však nedosáhl v ní uměleckého úspěchu. Historismus se příčil světovému názoru tohoto pokolení obráceného hlavně k pozorování přítomnosti. Jako v době vlastenecké romantiky Walter Scott, působil nyní na rozvoj českého dějepisného románu od dob Máchových česko-německý spisovatel Karel Herloš, jehož romány, čerpané z dějin českých a hojně překládané, jmenovitě lékařem ·Josefem Bojislavem Pichlem (1813-1888), vzněcovaly pozornost pro české husitství a tragedii pobělohorskou. Několik spisovatelú se pokusilo na základě studia v archivech, v kulturní historii, v starodávném místopise o teplejší a zevrubnější podání minulosti, při čemž se rozhraní XVI. a XVII. věku stalo zvláště oblíbeným. Byl to hlavně Josef Svátek (1835-1897), dlouholetý redaktor vládního »Pražského deníku«. Ponořil se do studia druhé polovice XVII. věku a celého století XVIII. Všecko, co pilně načerpal z úředních, jinak těžko přístupných archivů, polovědecky a populárně zaznamenal i sestavil ve sbírkách Pražské pověsti a legendy (1883), Obrazy z kulturních dějin českých (1891) a Ze staré Prahy (1899, pohrobně). Dějová osnova četných jeho románů založena jest na výstředním romantismu, chtivém sensace a napínavosti; ale životná malba dobová, výstižně zachycené ovzduší kulturní upoutávají vždy, kdykoliv předvádí Prahu za vlády Rudolfa II., kdykoliv vypráví o selský'ch povstáních, pamětech katovských rodin, zednářství na české půdě; nikdy se 299