nům mladšího pokolení literárního nepřilnul, l1ýbrž spíše podlehl vlivu konservativců V. Štulce a V. Zeleného. Vystudovav v Praze filosofii, stal se r. 1866 profesorem češtiny a přírodopisu v Klatovech a tu setrval do r. 1873, oddán vedle školy literatuře a hudbě; kromě hojných cest po Šumavě navštívil i Německo, Švýcary a horní Halii. Posledních leset let života strávil v Litomyšli jako profesor gymnasijní, od r. 1877 jako okresní školní inspektor; tam žil v přátelských stycích s Al. Jiráskem a s Ter. Novákovou a zemřel r. 1883. Do literatury vstoupil Šmilovský r. 1859 povídkou Bětuška v »Obrazech života«, ale pak se zabýval hlavně lyrikou a básněním dramatickým. Jeho Básně (sebrané 1874) mají obsah milostný, přírodně reflexivní a vlastenecký; lyrikem svérázným Smilovský nebyl; volil rád látky i pomysly lidově české a napodobil přímo ohlasy Čelakovského a Erbenovy jak v písni, tak v baladě. Láskou Šmilovského bylo divadlo a drama bylo vždy předmětem jeho ctižádosti. Nedočkal se však úspěchu; jeho divadelní kusy byly hrány poskrovnu a nebyly za života tištěny. R. 1871 se Šmilovský vrátil trvale k povídce povahopisnou kresbou útvaru románového, Starý varha,ník, s látkou kriminální. Po »mudroslovném románu« Kmotr rozumec (1872), jenž jest rámcovým vypravováním zdravé lidovýchovné tendence se skvělou titulní postavou v popředí, následovaly v 1. 70. rychle za sebou Šmilovského práce nejvýznamnější; v nich volil své modely většinou z Klatov a z okolí a činil Šumavu krajinným pozadím svých prací; v jednotlivostech, a to více povah opisných než krajinných, užil také pozorování z Litomyšlska. V Martinu Olivovi (1874) se zabýval znovu otázkou vzniku zločinu a pomýšlel na široce založený vesnický román s prvky ze života továrního. S velkým úspěchem se pak obrátil k prostředí statkářskému, odkud vyvážil typy nejjadrnější. Vedle svěžího Setníka Dřevnického (1872) vyniká z těchto skladeb myšlenkově hutný Starohorský filosof (1877) jadrně provedenou charakteristikou. Šťastným kulturním obrazem jest dílo Za ranních červánků (1875), líčící pobyt Dobrovského v Chudenicích r. 1828 uprostřed rázovitých venkovských figur, v osvětlení vlasteneckém i humanitním. Poslední statkářský obraz, Na čerstvém vzduchu (1882, o 2 dílech), je přeplněn episodami a komposičně zborcený. Významné místo pro svou kritiku životního romantismu a »proble 297