církevnímu absolutismu, sklon k radikalismu a záliba vostré kritice konservativcu; žurnalismus připomíná též Arbesův těsný vztah ke každodenní patologii, ke kriminalistickým látkám, ke kasuistice policejní zvule a sOlidního omylu, slovem k "romantice všedního života«. Látkově odhaluje po prvé realitu městského obvodu. Vzd{'lán ve vp· dách exaktních i v technice, uv2.dí k nám novodob5' typ naukového objevitele a technického vynálezce, stravovaného vlastní koncepcí neb ilusionistickou chimc,rou; staví často v popředí sV~'ch prací muže chladného pohledu, kritické skepse, odmítavé ironie. Formálními nedostatky, vad· nou a nejednotnou komposicí, převahou rušiv.vch cph;od, rozvleklostí vypravování souvisí ~rbes s nižší novelistikou své doby. Fantasii, často nehorázně kombinující, doprovází u něho stále rozumová analysa, povýšená namnoze na vlastní inspiraci tvorby; všecko jest dumyslně zkomplikováno, pečlivě propočítáno. ale zároveň pronikavě rozloženo v složky a prvky. Za úžasem a napětím následuje pak zmrazující rozčarování: rornantickfl záhada života a paradox skutečnosti se nakonec vykuklí jako děsivý mechanismus. Pro tento romantismus na ruby našel Arbes s pomocí Nerudovou šťastný náze •. ,Romam" ta« (první z nich tištěno r. 1866, vět~ina sahá do 70. let I. Sem náleží nejlepší práce Arbesovy: Dríbcllw skřipd (1863), Swfý Xavcrius(1873), Sivooký dÓllon (1873), Ukři::OHIIUl (1876), NClrlonúl; mozek (1877), Kandidáti e:l.'istc/l('e (1~78), Ethiopská lilie (1879), Poslední dnové lidstt'a (1S!);»). K nim se v<'znamem druží široce založené romány sociální: gt;'(ljr'h/llullír'i (1880, původně Epiklli'ejd. zustalo zlomkem), ArlrwLÍté (1881, Arbes sám jmenuje románem pseudo-historickým«), lIloderní upiři (1879), Agitálr)i' (]893) a .1. Drobnější novelistické práce nadpisoval >;mravokárné románky«, »elegie života-" "drobnokrc,;by", "miniatury~, >,siluety" atd . Jakub Arbes. ve škole i v písemnictví žák a ctitel Nerudův, nalezl následovníky tepn'c velmi pozdě: na jeho pražská romanetta ,-z města i z ob\'odu-, navázali o dvě generace později K. M. Čapek-Chod a JiH Kará:;ek ze Lvo\'ic. Psychologií postav. směsí skutečnosti a divoké romantiky, smyslcm sociálním. zájmem o problémy dobo\'é. ale i nedostatkem umělecké kázně :-:e druží k Arbesovi bohatý zjev Antala Staška. Oba nálC'Ží vedle Pflegra k za klada te 291