temná, snad alegorická báseň Královna noci (1875). Vroucně lnul Pfleger k divadlu. R. 1861 se stal dramaturgem při novoměstském divadle, referoval r. 1865-1868 o divadle v »Politik«, nato jako redaktor feuilletonu v staročeském »Národním pokroku«,kdež psal zajímavé divadelní causerie Divadelní kukátko; odmítavé stanovisko k francouzskému modernímu divadlu vyneslo mu ostrou polemiku s Nerudou. Kromě překladů ze Scriba a Vignyho napsal pro divadlo tři historické truchlohry z českých dějin, s četnými ohlasy shakespearovskými, pak obratně a vtipně zestilisované konversační veselohry Ona mne miluje (1859), Telegram (1865) a Kapitola I., II., III. (1866), vesměs za vlivu Scribova. Vlastní význam Pflegrův záleží v románové epice. Po řadě drobnějších novel se vrátil k mladistvé zpovědi wertherovské sentimentality, »Dopisy Vyšinského«, v románě PWl Vyšinský (1858-1859, ve 12 knihách složených llveršovými slokami podle vzoru Lermontova), pokoušeje se byronský subjektivismus překonati puškinovskou předmětností; v tom, jak osobní vyznání přecitlivělého světobolce měnil postupně v realismus, líčící domácí prostředí, a jak od matného kosmopolitismu spěl k rázovité národnosti, byl mu především vzorem >,Evžen Oněgin« i j>Pan Tadeáš«. V románové analyse snění, zklamaného v boji za svobodu, Ztracený život (1862), dotýkaje se motivicky osudů J. V. Friče, podal českou obměnu slaveného Spielhagenova románu »Problematische Naturell'<; pokrokem byl prohloubenější dušezpyt a podložení českého typu složitější malbou společenskou i zasazení jeho do rámce evropských dějin politických. Následoval první český román ze života dělnického, Z maléhoavěU--(1864); v něm Pfleger, navazuje na prvn( Českou vzpouru dělnickou, ztotožnil děj utlačovaného dělnictva proti nespravedlivému kapitálu se zápasem národním a slučoval v rozpolceném ději idealisty ze šlechty s idealisty z lidu tajemnými svazky rodovými; takto se pojí v něm odvážná láska k moderní skutečnosti sociální se zastarale romantick}m uměním. Poslední velký román Pflegrův, Paní fabrik(lIIt01:á (1867, knižně až 1873), používá sociálního rámce k podrobné a jemné analyse marné a zoufalé vášně milostné a omezuje se se vzácnou hospodárností hlavně na povahokresbu. Pfleger byl první, kdo studoval podrobnĚ: nově seskupené poměry sociální a kdo pod povrchem dělnického 289